Maak een afspraak

Als je naar het buitenland verhuist, moet je dit melden aan je gemeente.

Je verhuist effectief naar het buitenland.

Als je naar het buitenland verhuist, moet je dit melden bij de dienst Burgerzaken van je gemeente. Je doet dit ten laatste de dag voor je vertrek naar het buitenland. In Mechelen kan dit enkel na afspraak.

  • De aangifte kan gebeuren door een meerderjarige of door de referentiepersoon (gezinshoofd) van het gezin.
  • Als de adreswijziging voor het hele gezin geldt, wordt ze gedaan door de referentiepersoon van het gezin.
  • Als een minderjarige naar het buitenland verhuist, moet iemand die het ouderlijke gezag uitoefent hem bij de aangifte bijstaan.

Na de aangifte ontvang je een document waarmee je jou op het gemeentehuis, de ambassade of het consulaat van de nieuwe woonplaats in het buitenland moet aanbieden.

Als je nog documenten of identiteitsbewijzen nodig hebt die moeten afgedrukt of aangemaakt worden, moet je deze eerst aanvragen aan ht loket, vóór je je uitschrijft.

  • identiteitskaart en/of kids ID van elk lid van het gezin
  • bijbehorende puk- en pincode.

Een verhuis naar het buitenland melden is gratis.

Verhuis naar het buitenland als niet-Belg

Verhuis je als niet-Belg met een A,B,E, EU, F, H of M-kaart naar het buitenland, dan maak je hiervoor een afspraak voor verhuis naar buitenland, niet-Belg met A, B, E, F, H-kaart bij de dienst vreemdelingen vóór je vertrek naar het buitenland. 

Verhuis je als niet-Belg met een C, D, E+, EU+, F+ of M+ kaart, maak je je afspraak bij de de dienst bevolking.

Ben je al in het buitenland?

Als je al in het buitenland verblijft en je wenst daar te blijven (je schrijft je officieel uit in België), dan kan je je ook uitschrijven in Mechelen door een e-mail te sturen naar vragen.bevolking@mechelen.be

Je vermeldt:

  • je naam, geboortedatum, rijksregisternummer
  • je vorig adres
  • je huidig adres in het buitenland
  • e-mailadres

Wij bezorgen je het document waarmee je je op het gemeentehuis, de ambassade of het consulaat van de nieuwe woonplaats in het buitenland moet aanbieden per e-mail.

Opgelet!  Niet-Belgen moeten zich vóór het vertrek naar het buitenland aanbieden op onze dienst vreemdelingen (A, B, E, EU, F, H, M kaart) of op onze dienst bevolking (C, D, E+, EU+,F+, M+ kaart), na afspraak!

Bijkomende informatie over wonen in het buitenland, kan je raadplegen op de website www.viw.be van Stichting Vlamingen in de wereld.

 

Maak een afspraak