Stad Mechelen, Mechelen Meemaken, UNIZO en Voka hebben de handen in elkaar geslagen en werken samen een actieplan uit voor de heropleving van de handel en horeca na de coronacrisis. Het actieplan bevat vijf pijlers: economische maatregelen, communicatie, evenementen, bereikbaarheid en de Mechelenbon.

Het actieplan omschrijft in eerste instantie de economische maatregelen die genomen werden door de Stad. Met betrekking tot handel en horeca gaat het over het niet heffen van de promotaks in 2020, de concessies die de stad niet zal aanrekenen aan huurders van de stad en het niet aanrekenen van innames van het openbaar domein. Ook worden alle lopende facturen opgeschort.

De andere pijlers zijn via een communicatiecampagne onze lokale handel promoten, extra zondagsopeningen elke eerste zondag van de maand, het inzetten van de gratis Shopping Shuttle tijdens de extra zondagsopeningen én een Horeca Shuttle op zaterdagavond tot 24u. Als laatste pijler wordt er bekeken of de Mechelenbon ook bij Mechelse bedrijven en andere actoren als relatiegeschenk ingezet kan worden.