Heb je hulp nodig?

Als je hulp nodig hebt, kan je dit hier vragen.

Ook wanneer je iemand kent die hulp nodig heeft, kan je dit via deze weg signaleren.

Onze medewerkers bekijken of hulp kan geboden worden via professionele hulpverlening of met behulp van een zorgzame buur.

Enkele voorbeelden van mogelijke hulpvragen:

  • Je hebt zorg nodig en weet niet waar je die kan krijgen.
  • Het lukt je om gezondheidsreden niet om zelf boodschappen te doen.
  • Je voelt je eenzaam.
  • Het is voor jou onmogelijk om sneeuw te ruimen op je stoep.
  • Je bent een korte periode niet in de mogelijkheid om voor je huisdier te zorgen.
  • Je bent tijdelijk afwezig en maakt je zorgen om je overvolle brievenbus.
  • Je bent even niet in staat om je huisvuilzak buiten te zetten.
  • Er moet een brief naar de postbus of postpunt en je verplaatsen gaat niet.
  • Je verwacht een postpakketje op een moment dat je niet thuis bent.
  • ...

Heb je een andere vraag aan de Stad? Stel ze via 0800 20 800 of www.mechelen.be/melding

Hou je steeds aan de algemene veiligheidsrichtlijnen.

IK  HEB HULP  nodig 

Hulp nodig van een dokter?

Heb je koorts en/of luchtwegenklachten (zoals hoesten en ademhalingsmoeilijkheden)?

  • Blijf thuis
  • Bel je huisarts en vermeld je symptomen. Ga niet naar de wachtzaal of naar spoed. De huisarts bepaalt via een telefonische raadpleging of je thuis kan uitzieken of naar het triagepunt moet.
  • Tijdens het weekend bel je de Huisartsenpost 1733

Het is de (huis)arts die beslist of je klachten voldoende ernstig zijn om een afspraak te maken in het triagepunt. In het triagepunt meld je je aan op het voorziene uur. Hier staat een team van dokters voor je klaar die beslissen wat de volgende stappen zijn: opname in het ziekenhuis of met de juiste richtlijnen terug naar huis.

Hoe maak ik een afspraak voor een test in het 'Coronapunt huisartsen Mechelen'

Je kan online een afspraak maken via www.coronapuntmechelen.be

Om een afspraak te maken heb je enkele gegevens nodig:

  • een 16-cijferige code die je per SMS of via je huisarts kreeg
  • je rijksregisternummer

Heb je geen computer of internetverbinding? Dan kan je hulp vragen aan een kennis. Je huisarts kan ook een afspraak maken voor jou.

Hoe kan ik een activatiecode ontvangen?

Wanneer je huisarts het elektronisch voorschrift invult, ontvang je een activatiecode via sms. Een activatiecode kan ook per SMS worden gestuurd op initiatief van bijvoorbeeld een bedrijfsarts, een schoolarts of een verpleeghuisarts. Deze code is nodig om een test te kunnen doen. Als je geen sms kan ontvangen, zal de dokter je deze activatiecode of een voorschrift geven. Het elektronische voorschrift wordt automatisch door je huisarts doorgestuurd naar de persoon die de test zal afnemen.

Ben jij slachtoffer of getuige van familiaal geweld? Meld het!

Heb je dringend hulp nodig?

  • 101: Politie. Bij acuut geweld en /of dringende situaties
  • 112: Noodnummer voor dringende medische hulp
  • 112 BE-App: download die op je smartphone. Als je niet kan praten, kan je communiceren via chat

Zoek je steun?

  • 1712: Praten of vragen over geweld
  • 0800 13 500: Centrum Algemeen Welzijn

Andere vragen over corona en Covid-19 ?

Lees de veelgestelde vragen van de overheid voor de laatste informatie.