Gepubliceerd op:
6
april
2020

Zelfs tijdens deze coronacrisis blijft het Team Openbare Netheid aan de slag om de straten en pleinen in Mechelen proper te houden en het groenonderhoud te blijven doen. Sinds januari maken ze gebruik van een digitaal veegplan. Een primeur in België!

Dagelijks zijn verschillende ploegen van de uitvoeringsdiensten op pad om het openbare domein in Mechelen te onderhouden, zoals de straten, pleinen en groenaanplantingen.

Voetpaden worden geveegd, er wordt zout gestrooid als dat nodig is, de vuilnisbakken worden geledigd enzovoort. Verder worden bijvoorbeeld ook bloemen en planten verzorgd, afgewaaide takken opgeruimd of het gras gemaaid. Al die werken worden nu gedigitaliseerd in het digitaal veegplan. Mechelen is de eerste Belgische stad die met de software aan de slag gaat. 

Betere interne werking en dienstverlening

De slimme software van het Nederlands bedrijf Jewel weet onder meer welke vuilnisbakken geledigd werden, waar de veegmachine passeerde en welke planten water kregen. Het brengt de afgelegde routes in kaart en geeft aan welke taken er nog moeten gebeuren. Zo kan het werk beter ingepland, opgevolgd en bijgestuurd worden. Het systeem is zowel een verbetering voor de interne werking als naar dienstverlening toe.

Meldingen van burgers kunnen beter behandeld worden en de verbeterde werking heeft ook een positief effect op de tevredenheid van de medewerkers. Hun werk wordt zichtbaarder voor zichzelf en voor hun leidinggevende. Zo werken we allemaal samen aan een nette stad.

Meld een probleem op het openbare domein

Meldingen over het openbare domein, bijvoorbeeld over zwerfvuil, mogen door burgers nog steeds aan de stad doorgegeven worden via www.mechelen.be/meldingen of via 0800 20 800.