Aanbod educatieve activiteiten:

Voor reservaties contacteer je het secretariaat: tivoli@mechelen.be of 015 20 66 84

Bij reservatie vermeld je: school, adres, telefoonnummer, email en contactpersoon, bij het niet vermelden van deze gegevens kunnen we geen reservatie(s) doen.

Je kan geen optie meer nemen op een datum om dubbele reservatie(s) te vermijden.

Elke begeleide activiteit duurt 90 minuten.

 

De begeleiding van de groepen gebeurt door ervaren natuurgidsen die elke themawandeling aanpassen aan de leeftijd en het niveau van de deelnemers.

Verjaardag

  • Maximum 20 personen per groep 

Tarief voor school en particulieren

  • €1,50 per kind/persoon voor (Mechelse bezoekers)
  • €1,75 per kind/persoon voor (niet-Mechelse bezoekers)
  • Er geldt een minimum bedrag van €25 voor één wandeling

Aantal per groep (maximum aantal kan wijzigen afhankelijk van het thema en leeftijd van de groep)

  • Bijzonder onderwijs - maximum 15 leerlingen 
  • Peuters, instapklas - 2,5 jarigen - maximum 20 kleuters per groep (max. 2 begeleiders)
  • Volwassenen - maximum 25 leerlingen per groep 

 

Kabouterwandeling

 Het hele jaar

Maximum 3 groepen op hetzelfde tijdstip

Doelgroep: 1ste kleuterklas (maximum 20) ( met emmertjes) tot 1ste leerjaar (kruiwagentjes of emmertjes)

Kabouterwandeling

Kabouters houden van de natuur en verrichten heel wat nuttig werk in het park. Ze roepen de hulp in van de kinderen om een handje toe te steken. Dieren voederen, een egelhuisje bouwen, eikels geven aan de varkens, de kabouterboom zoeken, eendjes en geitjes voeren, een liedje zingen en kriebelbeestjes zoeken hoort er allemaal bij. De kinderen krijgen een kaboutermuts, emmertje of een kruiwagen mee op de wandeling.

Elementen die aan bod komen

  •  het leven en werk van de kabouters
  • de woning van de kabouters
  • de vriendjes van de kabouters
  • het voeder van de dieren
  • gericht waarnemen van dieren en planten 
  • natuurbeleving
  • speelse opdrachten en spelletjes 

 

Boerderijwandeling

Het hele jaar

Maximum 4 groepen op hetzelfde tijdstip

Doelgroep: 1ste kleuterklas (maximum 20)  tot 3de graad lager onderwijs

Boerderijwandeling

Kinderen leren zonder vrees omgaan met de dieren op de boerderij. Zij ontdekken wat de dieren eten, hoe ze leven en hoe ze verzorgd worden. Door het directe contact met de boerderijdieren leren de kinderen hoe levende wezens functioneren en groeit er begrip en respect voor hun leefomgeving. 

 Elementen die aan bod komen

  •  gericht waarnemen van de dieren met alle zintuigen
  •  verschillen en overeenkomsten ontdekken bij de dieren
  •  groei van dieren waarnemen
  •  voedsel van de dieren
  •  aanpassing aan klimaat en omgeving
  •  producten die afkomstig zijn van dieren
  • dieren en hun jongen (lente)
  • dierengedrag 

 

Kadodderwandeling 

 (+ 5,00 euro voor aankoop materiaal)

Het hele jaar

Maximum 2 groepen op hetzelfde tijdstip

Doelgroep: 2de kleuterklas tot 3de leerjaar lager onderwijs, (15 minuten theater en 75 minuten buitenactiviteit op de boererij)

Kadodderwandeling

Kadodder beleeft samen met de bijenkoningin Apida een spannend verhaal op de kinderboerderij. De kinderen gaan samen met de handpop 'Kadodder' op zoek naar de boerderijdieren uit het verhaal. Ze ontdekken via speelse opdrachten de typische eigenschappen van dieren en hoe goed de zintuigen bij de dieren ontwikkeld zijn. Op het einde van de wandeling krijgt de klas of jarige een leuk aandenken mee.

Elementen die aan bod komen

  •  gericht waarnemen van de dieren met alle zintuigen
  •  verschillen en overeenkomsten ontdekken bij de dieren
  •  behendigheid testen
  •  respect voor het 'anders zijn'
  •  inleef- en nabootsingsspelletjes 

 

Hocuspocuswandeling

(+ 5,00 euro  extra voor aankoop materiaal) 

Het hele jaar

Maximum 2 groepen op hetzelfde tijdstip

Doelgroep: 3de kleuterklas tot 2de graad lager onderwijs (maximum 20 kinderen), (30 minuten heksenkamer en 60 minuten buitenactiviteit, (binnen bij slecht weer)

Hocuspocuswandeling

Aan de hand van spelletjes en verhaaltjes maak je kennis met de bezigheden van de goede heks Pimpernella (kruidenvrouwtje). Voor de kinderen gaan toveren, verkleden ze zich in heks of tovenaar. Op het einde van de wandeling krijgt de klas of jarige een heksen- of tovenaarsdiploma.

Elementen die aan bod komen

  •  de woning van de goede heks Pimpernella
  •  de heks haar lievelingsdieren
  •  bezoek aan het heksenhuisje en heksentuin
  •  naam schrijven in heksenschrift
  •  medicijn maken voor zieke kikker
  •  kruiden en hun gebruik leren kennen
  •  de boom- of kleurenhoroscoop
  •  op een bezem leren vliegen
  •  toveren met kleuren
  •  toverspreuken bedenken
  •  recepten schrijven en maken van toverdrankjes

 

Kruidje roer me goed

(+ 5,00 euro extra voor gebruik van het materiaal) 

(kan men niet aanvragen voor verjaardagsfeestjes)

April - oktober 

Doelgroep: 3de kleuterkas, 1ste en 2de graad lager onderwijs

Kruidje roer me goed

In de moestuin van de kinderboerderij wordt er een apart ruik-, voel-, proef- en kruidenleerhoekje gemaakt waar de kinderen al spelenderwijs de wondere kruidenwereld ontdekken.  Daarna maken de kinderen kennis met een 'oude apotheek' waar er een receptje zal bereid worden.

Elementen die aan bod komen

  • het leven en werk van Dodoens (verhaal en verkleden)
  • apotheek vroeger en nu (vergelijken)
  • kopen en wegen van kruiden in een echte apotheek van de jaren 1550
  • weetjes over keukenkruid, verfkruid, heksemiekruid, massagekruid, ...
  • voelen, ruiken, proeven, kijken en ... horen van kruiden
  • speelse opdrachten en spelletjes

 

Het verhaal van een dozijn kruiden

April - oktober

Doelgroep: volwassenen

Het verhaal van een dozijn kruiden

Over de historiek, het gebruik, de oogst en toepassingen van gekende en minder gekende kruiden in de kruidentuin. Ontdek unieke kruiden die je voorheen nooit opmerkte ...

  

Met spetter op stap

April - oktober (de activiteit gaat door in het labo en buiten in het park)

Doelgroep: 2de en 3de kleuterklas, 1ste leerjaar (maximum twee groepen op hetzelfde tijdstip)

Met spetter op stap

Als het regent komt er steeds een waterfee naar het Tivolipark om alles te vertellen over water. Spetter is een vriendje van de waterfee en blijft in het Tivolipark. Soms gaat hij op reis en wil hij nadien al zijn belevenissen aan de kinderen vertellen. Samen met spetter gaan de kinderen op onderzoek.

Elementen die aan bod komen

  • waterkringloop
  • drijven en zinken
  • waterdieren: kikker, pad en eenden

 

Levend water

April - oktober (de activiteit gaat door in het labo en buiten in het park)

Doelgroep: 2de leerjaar tot en met 2de secundair onderwijs (maximum twee groepen op hetzelfde tijdstip)

Levend water

Er is veel water op aarde, helaas is dit niet allemaal drinkbaar! Welk water kunnen we drinken? Is helder water proper? Zoals echte wetenschappers onderzoeken we de zuurtegraad en de helderheid. We scheppen waterdiertjes en vertellen hoe ze leven.

Elementen die aan bod komen

  • waterkringloop uitleg
  • de blauwe planeet zoet en zout water
  • wat is zuiver water, helderheid en zuurtegraad, zichtbare en onzichtbare vervuiling
  • waterdiertjes scheppen, aanpassingen aan waterig milieu

 

Kamishibai verteltheater

Op een gezellige zolder draait alles rond een mini-theatertje. Aan de hand van vertelplaten wordt er een verhaaltje verteld. De kinderen kunnen zich hierdoor volledig concentreren op de visuele kant van het verhaal. Men kan keuze maken uit de volgende verhalen:

1. Fred, de pissebed

 Het hele jaar

Maximum 2 groepen op hetzelfde tijdstip

Doelgroep: 2de kleuterklas tot 1ste graad lager onderwijs

(30 minuten theater en 60 minuten buitenactiviteit)

Fred, de pissebed

Het verhaaltje gaat over een pissebed en wordt als huisdier gehouden. De kinderen gaan op onderzoek naar de leefomgeving (menu, vijanden, ...) van pissebedden en andere kriebelbeestjes. Ze ontdekken de wondere wereld van kriebels en wriemels met loeppotjes, pissebedpuzzel, potenspel enz. ...

Elementen die aan bod komen

  • leefwijze, voedsel en vijanden van de pissebed
  • bodemdiertjes zoeken en observeren
  • sporen van dieren herkennen
  • inleef- en nabootsingsspelletjes

 2. Sirus, de eekhoorn

September - november

Maximum 2 groepen op hetzelfde tijdstip

Doelgroep: 2de kleuterklas tot 1ste graad lager onderwijs

(30 minuten verteltheater en 60 minuten buitenactiviteit)

Sirus, de eekhoorn

Het verhaaltje gaat over Sirus, de eekhoorn. In het parkbos gaan de kinderen op zoek naar Sirus en leren alles over deze bosbewoner (leefwijze, woning, vrienden, vijanden, voedsel, ...) via leuke opdrachten en spelletjes. Bij de activiteiten worden zoveel mogelijk zintuigen ingeschakeld. De klas krijgt na het volbrengen van de opdrachten een 'eekhoorndiploma'.

Elementen die aan bod komen

  • kenmerken van de herfst waarnemen
  • sporen van dieren herkennen
  • leefwijze, voortplanting, voedsel en nest van de eekhoorn 
  • winterrust - winterslapers
  • inleef- en nabootsingsspelletjes
  • behendigheidsspelletjes

  3. Op een grote paddenstoel

September - november

Maximum 2 groepen op hetzelfde tijdstip

Doelgroep: 2de kleuterklas tot 1ste graad lager onderwijs

(30 minuten verteltheater en 60 minuten buitenactiviteit)

Verteltheater

 'Op een grote paddenstoel, rood met witte stippen, zat kabouter Pinnemuts ... ' ieder van ons kent dit kinderliedje!

Kabouter Pinnemuts wipt zo hard op een paddenstoel dat die stuk gaat. Dit is het begin van een heuse zoektocht naar een nieuwe paddenstoel: één met een mooie kleur en een lekkere geur, één om op te zitten en op te wippen. Kabouter Pinnemuts neemt de kinderen mee op zijn speurtocht. Onderweg ontmoeten ze allerlei bosbewoners die hen wegwijs maken in de wondere wereld van de zwammen.

 Elementen die aan bod komen

  • herfstverschijnselen waarnemen
  • paddenstoelen zoeken en herkennen
  • vormen, kleuren en geuren waarnemen
  • voorkomen, groei en voedsel van de paddenstoel
  • plant of dier ?
  • eetbare en giftige paddenstoelen
  • de delen van een paddentoel

  4. Tik tik tik ... hier ben ik !

Maart - juni

Maximum 2 groepen op hetzelfde tijdstip

Doelgroep: 1ste kleuterklas (maximum 20 kleuters/groep)

(30 minuten verteltheater en 60 minuten buitenactiviteit)

TIk, tik, tik

Blij, verbaasd, verrast, verdrietig ... Een gevoelig verhaaltje over een kip die voor het eerst een ei legt en het gaat uitbroeden. Maar het duurt wel héél erg lang ...

  Elementen die aan bod komen 

  • ei
  • kip, haan, kuiken
  • broeden
  • het kippenhok
  • inleefstpelletjes

 5. Nina's eieren

Maart - juni

Maximum 2 groepen op hetzelfde tijdstip

Doelgroep: 2de en 3de kleuterklas 

(30 minuten verteltheater en 60 minuten buitenactiviteit)

Nina's eieren

Kip Nina is heel trots op haar eieren die ze voor het eerst heeft gelegd. Ze wil haar eieren aan de andere dieren laten zien, maar niemand heeft daar tijd voor, omdat alle andere dieren voor hun kleintjes moeten zorgen. Plots is Nina niet meer zo blij en raakt in paniek als haar eieren breken wanneer ze er op gaat zitten. Maar er wacht haar een grote verrassing ...

 Elementen die aan bod komen 

  • kip, haan, kuiken
  • het ei
  • de ontwikkeling van ei tot kuiken
  • boerderijdieren en hun baby's in de lente
  • nesten-, broedzorg
  • het huis van de kip
  • inleefspelletjes met eieren

6. Van wie is dit ei ?

Maart - juni

Maximum 1 groep op het zelfde tijdstip

Doelgroep: 1ste graad lager onderwijs

(30 minuten verteltheater en 60 minuten buitenactiviteit)

Van wie is dit ei?

Een haas vindt een ei en probeert het uit te broeden. Dit lukt hem echter niet!  Hij vraagt aan de andere dieren die hij tegenkomt om hem te helpen. Uiteindelijk vindt hij moeder 'Kip' die op zoek is naar haar ei.

 Elementen die aan bod komen

  • komen alle dieren uit een ei?
  • veschillende soorten eieren
  • kip, haan, kuiken en ei
  • de ontwikkeling van ei tot kuiken
  • dieren en hun nesten
  • eieren zijn gezond
  • de ontwikkeling van ei tot kikker, vlinder, vogel, ...
  • proefjes en spelletjes met eieren

 

Fruit: van de boomgaard ... tot in de mond

September - oktober (laarzen en lange broek aandoen 'netels')

Maximum 1 groep op hetzelfde tijdstip

Doelgroep: 2de kleuterklas tot  2de graad lager onderwijs

Fruit: van de boomgaard .... tot in de mond

In de hoogstamboomgaard in het Tivolipark staan vele appel- en perenbomen, notenbomen en krieken. We gaan proeven, ruiken, voelen en kijken naar al dat lekkers. Ook gaan we op zoek naar vruchten in het park, bos en moestuin.

Elementen die aan bod komen

  • bestuiving en bevruchting: over bloesems en bijtjes
  • soorten fruit herkennen, wat zijn vruchten?
  • hoe ziet de appel er van binnen uit?
  • vormen en kleuren waarnemen in de boomgaard
  • beestjes in de boomgaard zoeken
  • inlands en uitheems fruit
  • verschil tussen boomgaard en bos
  • eigenaardig fruit
  • fruit is gezond
  • zintuiglijke spelletjes

 

Van bottende boom tot vallend blad

 Het hele jaar

Maximum 4 groepen op hetzelfde tijdstip

Doelgroep: 2de kleuterklas tot 3de graad lager onderwijs

Van bottende boom tot vallend blad

Elk seizoen is weer anders en heeft zijn charme. Tijdens een wandeling doorheen het park en de boerderij beleven de kinderen de contrasten van de seizoenen, de invloeden op planten, insecten, vogels en zoogdieren.

Elementen die aan bod komen

Lente - zomer

  • vroege bloeiers en bottende bomen
  • bestuiving en bevruchting
  • relatie tussen bloemen en insecten
  • ontwakende winterslapers
  • jonge dieren op de boerderij
  • invloed van de lente/zomer op plant en dier

Herfst - winter

  • bomen en vruchten herkennen
  • bladverkleuring en bladval
  • zaad en zaadverspreiding
  • vogeltrek - winterslapers
  • paddenstoelen
  • invloed van de herfst/winter op plant en dier
  • het bos als ecostysteem

 

Week van het bos: van zondag 8 tot en met zondag 15 oktober 2017

 

Meer info: www.natuurbos.be

 

Het jasje van de dieren

Het hele jaar

Maximum 2 groepen op hetzelfde tijdstip

Doelgroep: 3de kleuterklas tot 3de graad lager onderwijs 

Het jasje van de dieren

Door een aantal dieren op de kinderboerderij te bekijken en te betasten ervaren kinderen dat niet alle dieren hetzelfde 'jasje' hebben. Sommige dieren hebben een jas van wol of veren, anderen van haren of een schild. Doe jij winter en zomer dezelfde jas aan? Hoe zou een dier zich kunnen aanpassen aan zijn omgeving?

Elementen die aan bod komen

  •  eigen huid, haar en nagels bestuderen
  • kippenvel krijgen
  • soorten veren en functie
  • camouflage en pronken
  • een lekkere warme winterjas (het schaap)
  • huidbedekking bij zoogdieren, vogels, reptielen en insecten
  • wintervacht / zomervacht 

 

Over insecten en andere kriebelbeestjes

 April - oktober

Maximum 2 groepen op hetzelfde tijdstip

Doelgroep: 1ste, 2de en 3de graad lager onderwijs

Over insecten en andere kriebelbeestjes

Het leven van minibeestjes is niet griezelig en vies, maar interessant en geheimzinnig als je de moeite neemt om ze te leren kennen. Ga mee op zoek naar insecten, slakken en spinnen in het park en ontdek waar en hoe ze leven, hoe ze ruiken en kijken, en wat hun rol is in de natuur. In de moestuin van de kinderboerderij bezoeken we het insectenhotel en nemen een kijkje in het compostvat.

Elementen die aan bod komen

  •  plaats in het dierenrijk
  •  levenswijze en voedsel van insecten
  •  enkele diertjes kunnen herkennen
  •  hun rol in de natuur
  •  nuttig of schadelijk
  • woningnood bij insecten 

 

Eten en gegeten worden

 Het hele jaar

Maximum 2 groepen op hetzelfde tijdstip

Doelgroep: 1ste, 2de en 3de graad lager onderwijs

Eten en gegeten worden

Tijdens een tocht door het park ontdek je hoe planten en dieren zich voeden. We bestuderen op welke wijze levende wezens van elkaar afhankelijk zijn. Ze hebben allemaal een plaats in de voedselketen. Ze eten en worden zelf opgegeten. Maar wie eet wie?

Elementen die aan bod komen

  • fotosynthese
  • voedingswijze van planten en dieren
  • relatie tussen de lichaamsbouw, de voeding en het gedrag van een dier
  • prooi- en roofdieren
  • planteneters, vleeseters en alleseters
  • studie van het gebit van enkele dieren
  • opruimers in de natuur
  • voedselketen/voedselkringloop 

 

Afval, ruimer bekeken

Het hele jaar

Maximum 2 groepen op hetzelfde tijdstip

Doelgroep: 2de en 3de graad lager onderwijs

 

 

Al wat leeft, maakt afval. Via een ontdekkingstocht door het bos, de wei en de boerderij leer je hoe de natuur organisch afval verwerkt en hoe de mens hierbij kan helpen. Op ons containerparkje en in de composttuin leer je huishoudelijk afval herkennen en sorteren. 

Elementen die aan bod komen

  •  afvalverwerking in de natuur
  •  composteren
  •  kriebelbeestjes in het compastvat
  •  de stijgende afvalberg
  •  afvalvoorkoming
  •  kies voor de juiste afvalbak
  •  respect en zorg voor ons milieu 

 

Natuurspelenderwijs

 Het hele jaar

Maximum 2 groepen op hetzelfde tijdstip

Doelgroep: 1ste, 2de en 3de graad lager onderwijs

Natuurspelenderwijs

Op een speelse en creatieve manier maak je kennis met de natuur in het park. Via opdrachten en fijne spelletjes observeer je planten en dieren die je op de wandeling tegenkomt.

Elementen die aan bod komen

  • speuren naar dieren en planten in het park
  • kriebelbeestjes zoeken en determineren
  • diersporen zoeken en determineren
  • geuren, vormen en kleuren waarnemen in het bos
  • bomen herkennen aan de schors
  • de boomtelefoon
  • speelse opdrachten en spelletjes
  • gebruiken van al onze zintuigen
  • veldmateriaal leren gebruiken 

 

De boswachter vertelt ...

 September - november 

Doelgroep: 3de kleuterklas tot en met 2de graad lager onderwijs

De boswachter vertelt

Samen trekken de kinderen met de gids het bos in. Daar beleven ze een leuke, actieve en leerrijke tocht. Ze komen terug met een schat aan informatie over het bos en zijn bewoners.

Elementen die aan bod komen:

  • 6 bomen herkennen
  • blad, vrucht en knop
  • bomen en hun gebruiken
  • de dieren in het bos
  • bosdieren spotten met een verrekijker
  • gedragsregels in het bos
  • spelletjes

 

 Over de kip en het ei en andere vogels

 Maart - juni

 

Maximum 2  groepen op hetzelfde tijdstip

Doelgroep: 2de en 3de graad lager onderwijs

Hoeveel eieren kan een kip leggen? Zit er in ieder ei een kuikentje? Komen kippen wel goed overeen? Waarom hebben vogels veren en pikken ze steentjes? Welke vogels wonen er in het park? Dit alles en nog veel meer kom je te weten.

Elementen die aan bod komen

  •  bouw van een kip
  •  het ei van een kip
  •  ontwikkeling van ei tot kuiken
  • de ei-code
  • enkele eenvoudige proefjes met eieren
  •  observatie in het kippenhok
  •  verschillende soorten veren
  •  andere vogels in het park 

 

Bezige bijtjes

Deze wandeling speelt zich af in het bijenklasje, de bijenhal en aan het insectenhotel

 

Mei - augustus

Maximum 2 groepen op hetzelfde tijdstip

Doelgroep: 3de kleuterklas en 1ste leerjaar (maximum 20 kinderen)

Aan de hand van spelletjes en verhaaltjes maak je kennis met het leven van de bijenkoningin en haar gevolg (werksters en darren). Stap voor stap beelden de kinderen de diverse taken uit van deze nuttige diertjes. Inleefspel: de kinderen verkleden zich als koningin, werksters en darren.

Bijen: doelgroep 2de en 3de graad lager onderwijs

Mei - augustus

Maximum 2 groepen op hetzelfde tijdstip

Doelgroep: 2de en 3de graad lager onderwijs (maximum 20 kinderen)

We brengen een bezoek aan de bijenhal. Aan de hand van een observatiekastje maak je in het bijenklasje kennis met het leven van de honingbij in en buiten de bijenkast.

Elementen die aan bod komen

  • het leven van de honingbij
  • relatie tussen bijen en bloemen
  • het werk van de imker
  • honingproducten
  • verschil tussen bij, wesp en hommel

 

Zwammen over paddenstoelen

September - november

Doelgroep: 2de en 3de graad lager onderwijs

Paddenstoelen

Paddenstoelen horen bij herfstweer en vallende blaadjes in een goudkleurig bos. Ze zijn zo anders dan planten. Er hangt een geheimzinnige sfeer rond paddenstoelen. Namen als heksenboleet, zwavelkop, elfenbankje .... spreken tot de verbeelding.

Hoe voeden paddenstoelen zich? Hoe planten ze zich voort? Zijn ze eetbaar of giftig? Wat zijn producenten, consumenten en opruimers en hoe zijn ze van elkaar afhankelijk.

Tijdens deze tocht leer je alles over de soorten, de groei en de ontwikkeling van zwammen.

Elementen die aan bod komen

  • organismen en hun biotoop
  • producenten, consumenten en opruimers
  • levensgemeenschap en voedselrelatie
  • voortplanting van zwammen
  • determineren
  • eetbaar of giftig
  • begrippen: paddenstoelen, zwammen, fungi, mycelium, parasieten, saprofyten, ...
  • sagen en legenden rond paddenstoelen

Opmerkingen over de website

Heb je opmerkingen over onze website? Laat het ons weten.