Als stadswijk van de toekomst zet Ragheno in op voetgangers, fietsers, openbaar vervoer en duurzame alternatieven (bv. deelwagens, deelfietsen …). De meeste straten en pleinen zijn autoluw. En het park zelf is uiteraard volledig autovrij. Het centrale parkpad verbindt voetgangers en fietsers met het station en het centrum.

In wijken waar enkel plaatselijk verkeer is toegelaten, wordt de straat een gedeelde ruimte en zijn er dus geen afzonderlijke fiets- en voetpaden. Langs de Arsenaalverbinding ter vervanging van de Motstraat komt een dubbelrichtingsfietspad.

Ambitieus parkeerbeleid

Parkeren gebeurt ondergronds of bovengronds in het parkgebouw aan de brug. Een parkeerplaats zal geen eigendom meer zijn. Wel krijgen bewoners en werknemers parkeerrechten. Op deze manier delen ze de beschikbare parkeerplaatsen maximaal met elkaar.

  • Wonen: er komt gemiddeld 1 parkeerplaats per 2 woningen. Deze plaatsen dienen zowel voor bewoners als voor bezoekers. Concreet komt dit neer op 0,66 parkeerplaats per 100 m² totale vloeroppervlakte.
  • Werken: van 0,67 (nabij het station) tot 1,2 (verder weg van het station) parkeerplaats per 100 m² totale vloeroppervlakte.
  • Commerciële voorzieningen: 1,4 parkeerruimte per 100 m² totale vloeroppervlakte.
  • Publieke voorzieningen: geen extra parkeerplaatsen, maar 100 % medegebruik van de parkeerplaatsen hierboven omschreven.
  • Voor de bestaande woningen is op het domein ongeveer 1 parkeerplaats per woning.

Het mag duidelijk zijn: Ragheno wordt een wijk waar fietsers en voetgangers veel ruimte krijgen. Er komen heel wat fietsenstallingen, afhaalpunten voor pakketjes, en voorzieningen voor elektrisch laden …