Gepubliceerd op:
19
juni
2017

Naar aanleiding van de hoge temperaturen en de verwachte hoge ozonconcentraties wordt de waarschuwingsfase van het hitte- en ozonplan geactiveerd. Neem voldoende maatregelen om zuigelingen en jonge kinderen te beschermen tegen de hitte en luchtvervuiling.

De kwetsbare doelgroepen bij hitte en ozon zijn:

  • Baby’s, peuters en kleuters
  • Ouderen
  • Chronisch zieken
  • Mensen met een beperkt sociaal netwerk
  • Personen met een langdurige blootstelling (festivalgangers, jongeren,…)
  • Personen die langdurige of zware fysieke inspanningen leveren

Volgende aanbevelingen zijn van kracht:

Drink voldoende

  • Drink regelmatig, en vóór je dorst hebt.
  • Drink meer water dan gewoonlijk: minstens 1.5 liter in rust.
  • Vermijd alcohol en gesuikerde dranken. Alcohol doet jouw lichaam meer vocht uitscheiden. Gesuikerde dranken worden dan weer minder snel opgenomen.

Hou het koel

  • Blijf binnen, en hou de zon buiten. In de binnenlucht is er minder ozon dan in de buitenlucht.
  • Blijf in de schaduw, zeker tussen 12 en 16 uur, de warmste uren van de dag.
  • Neem een frisse douche of duik in het zwembad.
  • Een ventilator doet de warme lucht circuleren maar brengt weinig of geen verkoeling.
  • Draag dunne kleding in lichte kleuren en bescherm uw hoofd tegen de zon.

Doe het rustig aan

  • Beperk lichamelijke inspanningen (bv. sportactiviteiten) tussen 12 en 22 uur. Verleg indien mogelijk inspannende activiteiten.
  • Verplaats uw activiteiten naar een (koele) binnenruimte.
  • Rust regelmatig.

Let op elkaar

  • Let op oudere familieleden, buren en kennissen, vooral alleenstaande zieken en ouderen. Ben je gedurende een bepaalde periode afwezig? Neem dan de nodige voorzorgsmaatregelen. 
  • Informeer andere personen van je afwezigheid (buren, familieleden, arts of thuisverpleger) en tracht enkele mensen uit je omgeving te vinden die jouw taak tijdelijk willen overnemen.
  • Neemt de persoon medicatie, zorg er dan voor dat die in voldoende hoeveelheid aanwezig is en gemakkelijk bereikbaar is.
  • Noteer alle belangrijke informatie over de persoon (in het geval deze toch dringend zou moeten worden opgenomen in een instelling) en leg die informatie op een duidelijk zichtbare plaats (of geef ze aan een persoon die beschikbaar is).
  • Maak een lijst met de belangrijke telefoonnummers en plaats een telefoon in de nabijheid. 
  • Geef een dubbel van de sleutels aan een vertrouwenspersoon: zo kan er steeds iemand binnen in geval van nood.
  • Bel regelmatig op een afgesproken tijdstip: dat stelt de persoon die je verzorgt gerust.

Bijkomende tips

  • Eet licht verteerbare voeding. Als je een zware maaltijd moet verteren zal uw lichaamstemperatuur extra stijgen. Bewaar het voedsel koel (1-5 °C) om bederven tegen te gaan. 
  • Neem je geneesmiddelen? Informeer dan bij jouw arts of apotheker of die een negatief effect kunnen hebben op jouw gezondheid gedurende een hitteperiode, en of de dosis aangepast moet worden. 
  • Volg het weerbericht en de aanbevelingen van de overheid.
  • Als je toch buiten moet komen, bescherm je dan tegen zonnebrand met een zonnecrème en draag lichte kledij. 
  • Laat kinderen NOOIT achter in een geparkeerde auto, ook niet voor een paar minuten. Door de zon loopt de temperatuur in enkele minuten heel hoog op, zelfs met een open raam.
  • Denk ook aan de dieren, ze hebben ook last van hitte en droogte.
  • Wees spaarzaam met drinkwater bij langdurige droogte.

Kijk op www.warmedagen.be voor alle info en tips.

Op www.zorg-en-gezondheid.be/hittealarm vindt je meer nuttige informatie over hitte en ozon. Hier zijn ook enkele folders raadpleegbaar.

Op www.irceline.be kan je de luchtkwaliteit en ozonpieken vinden, dag per dag.