Maak een afspraak

De huwelijksaangifte is een registratie bij de burgerlijke stand van het voornemen om te trouwen. De aangifte kan gebeuren ten vroegste 6 maanden en ten laatste 14 dagen voor de geplande huwelijksdatum.

Je kan reeds 1 jaar op voorhand een huwelijksdatum reserveren.

Voorwaarden

De aangifte moet gebeuren bij de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente waar een van de aanstaande echtgenoten ingeschreven is in het bevolkings-, vreemdelingen- of wachtregister. In Mechelen kan je terecht in het Huis van de Mechelaar. Dit kan enkel na een afspraak.

De huwelijksaangifte kan gebeuren door beide aanstaande echtgenoten samen of  door één partner indien de afwezige partner een geschreven volmacht meegeeft. De volmacht is enkel geldig als de handtekening van de volmachtgever gewettigd is.

Het opstellen van de akte van de huwelijksaangifte heeft niet automatisch een huwelijk tot gevolg. Wanneer er twijfels bestaan over de huwelijksintentie, volgt een onderzoek. Indien één van de partners of beide niet EU-onderdanen zijn, volgt automatisch een onderzoek en een interview na het indienen van alle benodigde documenten. Bij positief resultaat kan het huwelijk plaatsvinden.

De huwelijksaangifte moet minimum 15 dagen voor het huwelijk gebeuren. Je kan ten vroegste 6 maanden en 14 dagen voor de huwelijksdatum een aangifte indienen.
LET OP! De minimumtermijn van 15 dagen geldt enkel indien u zelf alle nodige documenten kan voorleggen bij de aangifte. Het opvragen van de nodige documenten door onze diensten neemt minimaal 14 dagen in beslag.

Procedure

Vragen die men zal stellen bij de huwelijksaangifte

Op welke dag wens je te huwen?
De mogelijke dagen zijn onderaan opgenomen bij de prijstabel. Opgelet hou aub rekening met de data wanneer er GEEN huwelijken worden voltrokken.

Wie zijn de getuigen?
Sinds 1 juli 2010 kan je kiezen of je al dan niet getuigen wenst bij je huwelijk. Je kan geen of maximaal 4 getuigen vragen bij je huwelijk. De getuigen moeten minstens 18 jaar oud zijn en in het bezit van hun burgerrechten. Voor de juiste schrijfwijze van de namen van de getuigen is het wenselijk een fotokopie van de identiteitskaarten mee te brengen, ten laatste 14 dagen voor de huwelijksdatum.

Welk wordt het adres na het huwelijk?
Straat, huisnummer, gemeente.

Vermeldingen in het trouwboekje
Moeten er eventueel erkende kinderen van jullie beiden ingeschreven worden in het trouwboekje? Zo ja, dan heb je een afschrift van de geboorteakte(n) van dit (deze) kind(eren) met de vermelding van erkenning nodig. Deze inschrijving kan ook na het huwelijk gebeuren.

Meebrengen

  • een voor eensluidend verklaard afschrift van de geboorteakten van beide partners. Voor personen die in België geboren zijn of van wie de geboorteakte in België overgeschreven is, vraagt de ambtenaar van de burgerlijke stand het afschrift zelf op.
  • een identiteitsbewijs
  • als één van de echtgenoten de aangifte doet: een schriftelijk bewijs waaruit de instemming van de andere echtgenoot met de aangifte blijkt.

Aanstaande echtgenoten die niet ingeschreven zijn in het bevolkings- of vreemdelingenregister moeten daarnaast ook de volgende documenten meenemen:

  • een bewijs van nationaliteit
  • een bewijs van ongehuwde staat of van de ontbinding of nietigverklaring van een vorig huwelijk
  • een bewijs van woonst (een bewijs van de inschrijving in het bevolkings-, vreemdelingen- of wachtregister en/of een bewijs van de actuele verblijfplaats evenals in voorkomend geval een bewijs van de gewone verblijfplaats in België sinds meer dan drie maanden).

Opmerkingen aangaande de vereiste documenten:
• De opgesomde documenten moeten allemaal van recente datum zijn.
• Deze documenten moeten allemaal originelen zijn of door de bevoegde autoriteiten eensluidend verklaarde afschriften.
• De documenten moeten in het Nederlands opgesteld of vertaald zijn. De vertaling dient uitgevoerd te zijn door een beëdigd vertaler. Indien de vertaling in België gebeurde, dient de handtekening van de vertaler gecontroleerd te zijn door de rechtbank van eerste aanleg.
• Voor niet-Belgen dienen alle in het buitenland opgestelde documenten en documenten afkomstig van vreemde ambassades of consulaten in België de legalisatieprocedure gevolgd te hebben.

Bedrag

De prijs hangt af van de dag waarop je huwt.

Opgelet, op sommige data worden er GEEN huwelijken voltrokken.

Dagen

aanvangsuur voormiddag

prijs

aanvangsuur namiddag

prijs

maandag

10.30u

€110

geen huwelijken

 

dinsdag

10.30u

gratis

14.00u

gratis

woensdag

10.30u

€110

14.00u

€110

donderdag

geen huwelijken

 

14.00u

€110

vrijdag

10.30u

€110

14.00u

€110

zaterdag

10.30u

€110

geen huwelijken

 

 Naast de prijs voor de huwelijksplechtigheid, betaal je nog €12.50 voor het trouwboekje bij de huwelijksaangifte.

 

Uitzonderingen

Toegankelijkheid trouwzaal

De trouwzaal bevindt zich op de eerste verdieping van het stadhuis.

Het stadhuis beschikt over een lift die van maandag tot zaterdag gebruikt kan worden om mindermobiele personen tot in de trouwzaal te brengen. Wil je gebruik maken van de lift, dan vraag je dit vooraf aan en zorg je dat er een iemand de mindermobiele persoon kan begeleiden.

Regelgeving

De wettelijke voorwaarden die in België gelden om te mogen huwen en meer info over de verschillende soorten huwelijksstelsels, kan je terugvinden op:

http://www.belgium.be/nl/familie/koppel/huwelijk/voorwaarden

https://www.notaris.be/huwen-samenwonen

Maak een afspraak