Mechelen wil dé fietsstad van Vlaanderen worden. Natuurlijk blijft onze stad ook bereikbaar met de auto. Om het aantal wagens terug te dringen, maken we nog meer werk van deelsystemen. Op die manier geven we Mechelaars niet enkel figuurlijk, maar ook letterlijk meer zuurstof. 

Mechelen fietsstad

De Mechelse binnenstad is - met maar liefst 179 straten - sinds november één aaneengesloten fietszone. Binnenkort komt daar ook een deel van de vesten bij. Dat merk je nu al aan de noordkant van de ring, waar de Frans Halsvest en Keldermansvest al fietsstraten zijn. Ook op de rest van de ring wordt de infrastructuur in samenspraak met de Vlaamse overheid aangepakt om er nog veiliger en comfortabeler te kunnen fietsen. Dit gebeurt in fases en hangt nauw samen met de aanleg van de tangent. Zodra die opent, zal er minder verkeer zijn op de vesten en komt er meer ruimte voor betere fietsvoorzieningen.

In heel Mechelen worden er 1 000 oversteekplaatsen en 45 km fietspaden aangepakt. We blijven ook investeren in een vlotte verbinding met de andere steden via de fietsostrades. En bij elk stadsvernieuwingstraject onderzoeken we de integratie van fiets- en voetgangersbruggen. 

Huis van de fiets

Meer fietsers betekent ook meer nood aan fietsenstallingen. Daarom komen er extra fietsenstallingen bij in verschillende wijken. Volgend jaar opent ook het Huis van de Fiets op een centrale plek in de binnenstad. In deze bewaakte fietsenstalling kun je je fietsgerief kwijt in een van de lockers. En er komt een informatiepunt over verschillende fietsdiensten en deelsystemen. De precieze locatie is nog niet gekend, maar we zoeken een plek in een van onze eigen stadsgebouwen.

Mobiliteitsbudget

Je auto wegdoen? In Mechelen levert het je binnenkort een heleboel extra voordelen op. Ruil je nummerplaat in voor een trein- of busabonnement, een toelage voor de aankoop van een fiets, of korting op je deelwagen. Mechelen wil het aanbod van deelmobiliteit namelijk actief vermenigvuldigen. Je moet bijvoorbeeld geen instapkosten betalen bij de start van je deelabonnement en je krijgt een mobiliteitsbudget cadeau dat je kan gebruiken bij de verschillende deelsystemen.

Wat verandert er?

Hoe minder auto's de binnenstad inrijden, hoe beter de luchtkwaliteit én hoe aangenamer het is om in de stad te wandelen, te wonen en te winkelen. 

Daarom wordt het duurder om te parkeren in de binnenstad. Op die manier willen we iedereen zoveel mogelijk toeleiden naar de talrijke randparkings. Die parkings zijn immers goedkoper of zelfs gratis (Douaneplein en Zandpoortvest in het weekend). Bovendien breidt de Shopping Shuttle -ook volledig gratis - uit met een extra route. 

Daarnaast wordt ook de tweede bewonerskaart die je als gezin aanvraagt, betalend. Deze kost 120 euro. De eerste bewoners kaart per gezin blijft wel gratis.