Een federaal token is een kaartje met daarop 24 persoonlijke codes en uw naam.

U kunt met uw token, net als met een elektronische identiteitskaart (eID), toegang krijgen tot bepaalde beveiligde online diensten van de overheid en u kunt met uw token documenten digitaal ondertekenen.

U kiest bij het aanmelden bij een beveiligde online dienst voor de optie 'token'. Vervolgens geeft u uw persoonlijke gebruikersnaam en paswoord in. De website vraagt u dan om één van de 24 codes van uw token in te geven

Procedure

Online een federaal token aanvragen

Als u een elektronische identiteitskaart (eID) hebt, met de bijhorende pincode, een kaartlezer en de juiste software, dan kunt u online een token aanvragen.

Als u al een federaal token had en een nieuw token aanvraagt, wordt uw huidige token ongeldig.

U ontvangt uw token via e-mail.

Via een loket een federaal token aanvragen

Als u geen eID hebt, kunt u ook een token aanvragen via een speciale procedure. U heeft hier wil een persoonlijk e-mailadres voor nodig. De registratie en controle van uw identiteit gebeurt dan manueel door een loketmedewerker.  Hiervoor biedt u zich persoonlijk aan, na afspraak, in het Huis van de Mechelaar.

  • Tijdens de afspraak ontvangt u, na controle van uw identiteit, een activatiecode;
  • Na de aanmaak van deze code, ontvangt u van CSAM een mail op het door u opgegeven mailadres;
  • In deze mail vindt u een link (opgelet: de link is maar 14 dagen geldig);
  • Klik op de link en vul uw activatiecode in;
  • U kan nu een digitale sleutel naar keuze aanmaken

 

Bedrag

Het federaal token is gratis.

Uitzonderingen

Als u als Belg in het buitenland verblijft, en u hebt geen officieel adres meer in België, dan kunt u zich enkel nog registreren en aanmelden met uw elektronische identiteitskaart (eID).

Niet-Belgen die vanuit het buitenland toegang moeten krijgen tot Belgische applicaties, kunnen een vreemdelingentoken aanvragen. Neem hiervoor contact op met de Servicedesk van Fedict.