Als je geen electronische identiteitskaart hebt of je wil ze niet gebruiken op het internet, kan je een digitale sleutel aanvragen.
Je kan met je digitale sleutel, net als met een elektronische identiteitskaart (eID), toegang krijgen tot bepaalde beveiligde online diensten van de overheid.
Online een digitale sleutel aanvragen
Als je een elektronische identiteitskaart (eID) hebt, met de bijhorende pincode, een kaartlezer en de juiste software, dan kan je online een digitale sleutel aanvragen..
Je ontvangt jouw digitale sleutel via e-mail.
Via een loket een digitale sleutel aanvragen
Als je geen eID hebt, kan je ook een digitale sleutel aanvragen via een speciale procedure. Je hebt hier wel een persoonlijk e-mailadres voor nodig. De registratie en controle van je identiteit gebeurt dan manueel door een loketmedewerker. Hiervoor kom je persoonlijk langs, na afspraak, in het Huis van de Mechelaar.
- Tijdens de afspraak ontvang je, na controle van je identiteit, een activatiecode;
- Na de aanmaak van deze code, ontvang je van CSAM een mail op het door jou opgegeven mailadres;
- In deze mail vind je een link
- Klik op de link en vul je activatiecode in;
- Je kan nu een digitale sleutel naar keuze aanmaken
De aanvraag voor een digitale sleutel is gratis.
Als je als Belg in het buitenland verblijft, en je hebt geen officieel adres meer in België, dan kan je je enkel nog registreren en aanmelden met je elektronische identiteitskaart (eID).
Niet-Belgen die vanuit het buitenland toegang moeten krijgen tot Belgische applicaties, kunnen een vreemdelingentoken aanvragen. Neem hiervoor contact op met de Servicedesk van Fedict.