Kernwinkelgebied

Om een aantrekkelijk centrum te realiseren, is het essentieel om integraal naar de
binnenstad te kijken. Het stadsbestuur van Mechelen beseft dat al enkele jaren, hiervan
getuigen een aantal knappe binnenstedelijke projecten. Met een focus op beleving en
toegankelijkheid.

Om de winkelstad te kunnen ontplooien is een commercieel strategisch plan en een
actieplan Mechelen Winkelstad ontwikkeld. Hierbij is ook gekozen voor een duidelijke
afbakening van het kernwinkelgebied. En een goede omsluiting van de autoluwe
binnenstad met voldoende parkeergelegenheid op wandelafstand.

Koopstromen

Door in te zetten op een mix van retail, horeca en beleving is Mechelen een stad die klanten aantrekt vanuit de ruime regio. De koopattractie voor periodieke goederen bestaat ondermeer uit klanten afkomstig van Antwerpen, Zemst, Sint-Katelijne-Waver, Bonheiden, Vilvoorde,...

Passanten

Een stad waar het fijn is om te vertoeven. Inzetten op beleving is essentieel voor het behouden van een goede trafiek in de winkelstraten. De toename van online verkoop en gevolgen van de covid-pandemie laat zich in veel steden voelen. In Mechelen zien we de laatste jaren een gestage toename in passage op zaterdag. In de maanden januari en februari 2022 zag je dat de passage in de Bruul zelfs al volledig terug op niveau was van voor de covid-pandemie in maart 2021.

 

Goede en stabiele leegstandcijfers.

Over de laatste 10 jaar bleven de leegstandcijfers in Mechelen +- gelijk. Met deze cijfers komt Mechelen op de tweede plaats t.o.v. andere centrumsteden.

Het Mechelen van Morgen

Niet enkel de verfraaiing van de binnenstad zorgt voor een grotere aantrek aan
shoppers. Ook diverse stadsvernieuwingsprojecten vlakbij het centrum zorgen in de toekomst voor
een groeiend potentieel aan klanten én werknemers. Maar deze projecten bieden ook
nieuwe ondernemingsopportuniteiten. Ontdek er meer over.


Ik wil meer weten over Handel en Horeca in Mechelen.