Gepubliceerd op:
9
maart
2018

Daan Duez (Mechelen, 1999) is fotograaf, afgestudeerd in Beeldende en Architecturale kunsten en maakt analoge portretten. Een modellenscout kwam terecht op zijn Instagram in 2017 en wat later sloot Daan zich aan bij het modellenbureau REBEL Management. Sindsdien heeft hij model gelopen voor een aantal zwaargewichten onder de mode: Alexander McQueen, Prada, Valentino en Calvin Klein... REBEL Management werd opgericht in 2013, is gevestigd in Antwerpen en zoekt naar unieke gezichten in heel Europa. Daan Duez is één van deze nieuwe gezichten. Zijn nieuw talent heeft sindsdien geresulteerd in talloze catwalk shows, campagnes en editorials.

Van fotograaf naar model

Zijn eerste opdrachten deed Daan Duez voor enkele magazines in Parijs. Eind juni 2017 ontmoette hij stylist Olivier Riso en modefotograaf Willy Vandeperre. Tegenwoordig draait hij elk seizoen mee in zowel invloedrijke als hoog aangeschreven mode-editoriale shoots en reclamecampagnes. Hoogtepunten van de campagnes zijn Raf Simons, Christian Dior, Dior Homme, Jil Sander en Prada. Daarnaast is mode fotograaf Willy Vandeperre hoofdredacteur voor een groot aantal spraakmakende tijdschriften waaronder Love, W Magazine, AnOther, AnOther Man, Vogue Hommes International en American Vogue.

Daan ziet zichzelf als een verlegen jongen. De stap naar modellenwerk was voor hem zeker geen evidentie. Door de samenwerking met en het vertrouwen in modefotograaf Willy Vandeperre voelde hij zich meer op zijn gemak. Samen met Vanderperre lanceerde Duez zelfs het coververhaal van de Document Journal's Fall Winter 2017 editie. “In eerste instantie spreekt het modellenwerk me aan om achter de schermen te kunnen kijken, hoe het allemaal in zijn werk gaat. Dit heeft uiteraard te maken met dat ik zelf ook zoveel met fotografie bezig ben”, aldus Daan. Voor hem is het echt een unieke kans om professionele fotografen aan het werk te zien. Daarnaast is hij ook geïnteresseerd in de fashionwereld en alles wat erbij komt kijken. “Het is dan ook zeer fijn om te mogen schitteren in outfits van Alexander McQueen, Prada, Valentino en Calvin Klein”, lacht Daan.  

Zijn favoriete moment beleefde hij toen hij opende voor Prada. "Het was de tweede keer dat ik opende. Het was ongelooflijk, één van die dingen die ik nooit zal vergeten", vertelt hij. Wanneer hij niet op de catwalk loopt, zit hij meestal weggestopt in zijn donkere kamer thuis, ontwikkelt hij foto’s in de DOKA (donkere kamer) van H30 Artistieke Werkplek of luistert hij naar een audioboek van George Carlin.

Thuis in fotografie en thuis in Mechelen

Er bestaat heel wat controverse over de modellenwereld maar voor Daan Duez wordt dat toch net iets harder voorgesteld dan het is. “Mensen zeggen dat de modellenwereld hard is. Ik weet waar dit vandaan komt. Ik denk persoonlijk dat het bij vrouwelijke modellen een stuk erger is dan bij de mannelijke modellen. Het is een harde job. Je werkt misschien niet alle dagen, maar als je werkt, werk je enorm hard. Het kan zelfs zijn dat je maanden van huis bent omdat je de ene shoot na de andere hebt. Soms is het moeilijk om van huis weg te zijn. Het gaat vooral over het missen van familie en vrienden. Het is ook niet altijd evident om in het buitenland gelijkgestemden te vinden. Daarom dat Mechelen voor mij nog steeds mijn thuishaven is waar ik met beide voeten op de grond sta en kan zijn wie ik wil zijn.”

Soms komt Daan rechtstreeks van de luchthaven, zet zijn valies neer en duikt in de donkere kamer om foto’s te ontwikkelen en tot rust te komen. “Dat blijf ik gewoon het liefste doen”, zegt Daan. “Voor mij is fotografie een uitlaatklep waar ik verhalen van mensen mee kan vastleggen. Als het kan, zou ik heel de wereld met mijn ogen fotograferen”, beweert de gepassioneerde fotograaf. “Langs de andere kant is analoge fotografie voor mij ook iets waar ik over nadenk, het vertraagt het proces maar geeft je ook de kans om beter na te denken over beweging, licht, verhaal, compositie en dergelijke meer.”

Mechelen Talentenfabriek en H30 Artistieke Werkplek

Daan kwam via een vriendin terecht bij de DOKA van de Artistieke Werkplek H30 en probeert in zijn vrije tijd foto’s te blijven ontwikkelen.

Via zijn vriend en kunstschilder Omar Pluymers leerde hij de kunstwerkplaats ARTenova kennen. Omar Pluymers nam als één van de eerste bewoners intrek in de Mechelse kunstcreatieplek en startte een atelier op als schilder. “Omar heeft me toen een rondleiding gegeven in het gebouw en ik dacht: dit kan echt nog iets voor mij zijn”, vertelt Daan. “Voor mij is ARTenova de ideale plek om mijn afgewerkte foto’s, die ik ontwikkel in de DOKA van H30 Artistieke Werkplek, te editen maar tegelijkertijd ook met andere kunstenaars in gesprek te gaan over mijn werk.”

Als laatste hoopt Daan Duez zijn fotografie voor te stellen aan het Mechelse publiek. “Mechelen is nog altijd een beetje thuiskomen”, vertelt Daan.

Zijn reeks ‘Vaders’ zal te zien zijn bij de finnissage van het beeldend atelier in H30 Artistieke Werkplek.

Opmerkingen over de website

Heb je opmerkingen over onze website? Laat het ons weten.