Zelfrijdend voertuig levert pakjes in centrum Mechelen

Eerste tests in kader van VIL-project 'ALEES'

De pers kopte het al meermaals: ‘Zelfrijdende voertuigen zijn de toekomst.’ Klinkt misschien ambitieus en veraf? Niet voor de stad Mechelen. We zijn dagelijks in de weer met technische vernieuwingen die bijdragen aan onze leefbare, bereikbare en duurzame stad. Zo is Mechelen partner van het Vlaams Instituut voor Logistiek (VIL) in het onderzoek naar de rol van zelfrijdende voertuigen voor leveringen.

Een demonstratie

In het kader van dit VIL-project is er op vrijdag 25 mei tussen 12u en 18u een demonstratie met een zelfrijdend voertuig op de Bruul. Dit zelfrijdend voertuig rijdt die namiddag heen en weer tussen de Vijfhoek en de Botermarkt en stopt onderweg op vier vaste plaatsen om leveringen te simuleren. Vooraf zullen er op 23 en 24 mei tussen 12u en 18u ook een aantal tests uitgevoerd worden. De Bruul is de ideale plek hiervoor: ze is lang, breed én autovrij.

Uiteraard zorgen we ervoor dat alles veilig verloopt:

  • Het voertuig rijdt zelf (10km/u), maar er is steeds iemand aan boord om in te grijpen indien nodig.
  • De demonstratie en tests gebeuren volledig onder politiebegeleiding, zowel aan het start- en eindpunt als aan de tussenstops.
  • Voetgangers en fietsers zijn altijd toegelaten op het traject. De Bruul is immers breed genoeg om voorbij het voertuig te gaan. Je hoeft dus niet voor of achter het voertuig te lopen.
  • Auto’s en vrachtwagens zijn sowieso niet toegelaten aangezien de demonstratie en tests tijdens de autovrije uren van de Bruul plaatsvinden.
  • Heb je een vergunning voor de autovrije Bruul? Dan vragen we je om tijdens de demonstratie en tests de Bruul niet op te rijden.

Kom zeker eens een kijkje nemen op vrijdag 25 mei tijdens de demonstratie!

Wat is een zelfrijdend voertuig?

Een zelfsturend of zelfrijdend voertuig heeft een besturingssysteem dat de wagen van het ene naar het andere punt kan brengen zonder menselijke tussenkomst. Een zelfrijdend voertuig heeft dus geen bestuurder nodig. Het voertuig dat tijdens de demonstratie gebruikt zal worden, is geleverd door het Franse bedrijf Easy Mile. Het is een compact voertuig, vergelijkbaar met een shuttle, dat aan 10km/u zal rijden en maximaal 6 tot 8 personen kan vervoeren. Tijdens de demonstratie zal het echter geen personen maar goederen vervoeren. De wagen rijdt volledig autonoom en past zijn snelheid aan de omgeving aan. 

Zelfrijdende voertuigen zullen de mobiliteit ingrijpend veranderen. Ze kunnen de efficiëntie van de aan- en aflevering van goederen in de stad verhogen: betere belading, flexibele routeplanning, 24/7 beschikbaarheid, … Ook komen ze duurzaamheid (minder voertuigen, gebruik van elektriciteit, etc.) en veiligheid (autonoom, continue monitoring van omstandigheden, vermijden van obstakels, etc.) ten goede.

Wat is VIL?

VIL is het innovatieplatform voor de logistieke sector en sinds 1 januari 2017 erkend als Speerpuntcluster Logistiek. VIL helpt Vlaamse bedrijven om innovatieve logistieke projecten te realiseren en zo hun competitiviteit te verhogen en ontvangt hiervoor subsidies van de Vlaamse overheid. Als ledenorganisatie brengt VIL bedrijven en organisaties uit diverse sectoren bij elkaar: zowel verladers als logistieke dienstverleners maar ook kennisinstellingen, overheidsinstanties en bedrijven vanuit de IT-, engineering-, interim-, bouw en real estate wereld. 

Wat is het project ALEES?

De demonstratietest wordt uitgevoerd in het kader van het project ALEES  (Autonome Logistieke Elektrische Eenheden voor Steden) in samenwerking met bpost, de stad Mechelen en ACP. Het is meteen ook de eerste keer dat een zelfrijdend voertuig getest wordt voor last mile belevering in een Belgische stad. Het project ALEES, dat in februari 2017 van start ging, onderzoekt de mogelijke rol van zelfrijdende voertuigen in logistieke trajecten in de stad. VIL analyseert welke randvoorwaarden nodig zijn om deze autonome eenheden efficiënt in te zetten binnen logistieke applicaties, zoals pakketbelevering.

VIL werkt het project ALEES uit in samenwerking met ACP, bpost, Bringme, DHL PARCEL BELUX, stad Mechelen, Rhenus SML, Trimble en Port of Antwerp.

Waarom een demonstratie?

Uit deze eerste kleinschalige test moet blijken of zelfrijdende eenheden een toegevoegde waarde kunnen bieden voor last mile belevering in een stad. Bovendien bieden ze een duurzaam alternatief voor de talloze bestelwagens die dagelijks pakjes leveren in de steden. De voertuigen zouden voor meer geconsolideerd verkeer kunnen zorgen en het verkeer in de stadscentra voor een groot stuk kunnen ontlasten.

Opmerkingen over de website

Heb je opmerkingen over onze website? Laat het ons weten.