Elke persoon moet zich inschrijven in de registers van de gemeente waar hij/zij een hoofdverblijfplaats heeft, op de plaats waar deze werkelijk gedurende het grootste deel van het jaar verblijft. Het is ook die gemeente waar je terecht kan voor jouw officiële documenten (bv. identiteitskaart, rijbewijs).
Als je tijdelijk en kortstondig buiten de gemeente van jouw hoofdverblijfplaats verblijft, breng je de dienst Burgerzaken van jouw gemeente op de hoogte. Jouw hoofdverblijfplaats wijzigt niet door jouw tijdelijke afwezigheid. Je blijft ingeschreven in de registers van jouw gemeente.
Om je tijdelijke afwezigheid te melden dien je een afspraak te maken in het Huis van de Mechelaar.
Checklist
-
Voorwaarden
De mogelijkheden tot tijdelijke afwezigheid (binnen- of buitenland) zijn strikt beperkt tot:
verblijf in een verpleeginrichting, rusthuis of psychiatrische instelling
minder dan 1 jaar afwezig zijn voor:
vakantie
reizen i.v.m. jouw gezondheid
studie- of zakenreizen
beroepsopdrachten in binnen- of buitenland
studenten
gedetineerden
beroepsmilitairen en burgerpersoneel
dienstplichtigen (alleen niet-Belgen)
personeel van federale politie en meer dan 1 jaar afwezig
Belgische diplomatieke ambtenaren
personen waarvan de verdwijning sinds 6 maanden of langer gesignaleerd werd aan lokale of federale politie.
Bijkomend moet je een hoofdverblijfplaats hebben waar je op elk ogenblik naar kan terugkeren.
Meebrengen
je identiteitskaart
-
Procedures
Je geeft jouw tijdelijke afwezigheid aan bij de dienst Burgerzaken van jouw gemeente. Om een afvoering uit het bevolkingsregister te vermijden, kan je aangifte doen van elke tijdelijke afwezigheid van meer dan 3 maanden. In Mechelen kan dit alleen na afspraak.
Een tijdelijke afwezigheid mag niet langer dan 1 jaar duren. Je kan de afwezigheid eenmalig verlengen met 1 jaar. Na die periode kan de gemeente aannemen dat je niet langer tijdelijk afwezig bent, maar daadwerkelijk in een andere Belgische gemeente of in het buitenland verblijft. In dat geval schrappen ze jou uit het bevolkingsregister.
Ben je meer dan 6 maanden ononderbroken afwezig bent op jouw hoofdverblijfplaats zonder melding te maken van jouw tijdelijke afwezigheid? Dan kan dit aanleiding geven tot een afvoering van ambtswege door het college van burgemeester en schepenen, voor zover jouw huidige woonplaats niet gekend is.
-
Regelgeving
De mogelijkheden tot tijdelijke afwezigheid zijn strikt beperkt tot de categorieën van personen die opgenomen zijn in artikel 18 van het Koninklijk Besluit van 16 juli 1992 betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister (gewijzigd door het Koninklijk Besluit van 9 maart 2017).
-
Uitzonderingen
Ben je meer dan zes maanden ononderbroken afwezig op jouw hoofdverblijfplaats zonder melding te maken van jouw tijdelijke afwezigheid? Dan kan dit aanleiding geven tot een afvoering van ambtswege door het college van burgemeester en schepenen, voor zover jouw huidige woonplaats niet gekend is.
Als niet-Belg geef je je tijdelijke afwezigheid door bij dienst Vreemdelingen.
Heb je
een vraag?
Team bevolking
- Phone 0800 20 800
- Address
- Email vragen.bevolking@mechelen.be