Mijn Mechelen-app

Beeld op Mechelen en de Vismarkt

De Mijn Mechelen-app biedt je als inwoner van Mechelen heel wat voordelen. Je kunt hier onder meer lokaal nieuws en plaatselijke evenementen bekijken, afspraken maken met de stadsdiensten en meldingen doen. Naast die reeks lokale functionaliteiten heeft de stadsapp nog meer te bieden. Zo vraag je in enkele klikken attesten en vergunningen aan. Ontdek ook de handige brievenbus waar je berichten kan bekijken van de overheid. En daar blijft het niet bij, want stap voor stap zullen meer functionaliteiten toegevoegd worden aan de app.

App store
Google Play

De stadsapp Mijn Mechelen is de lokale variant van de Mijn Burgerprofiel-app, een app van de Vlaamse overheid. 

Wat kan je met de app?

Brievenbus

In de app kan je je eBox raadplegen. Dat is een digitale brievenbus voor alle overheidscommunicatie. De brievenbus toont je persoonlijke meldingen over je aanvragen en dossiers bij de overheid. Hiervoor moet je je aanmelden via bijvoorbeeld itsme®

Portefeuille (wallet)

Voeg je persoonlijke kaarten of pasjes op een veilige manier toe aan de stadsapp. Denk aan je bibliotheekkaart, identiteitskaart ... 

In je portefeuille vind je ook de attesten en vergunningen terug die je eerder hebt aangevraagd. Je kan hier ook je dienstencheques aanvragen en beheren.

Tot slot kan je hier ook documenten zoals je vaccinatiecertificaat opslaan en raadplegen.

Contactinformatie

Wil je de stad contacteren? Dan vind je hier alle nodige informatie: openingsuren, telefoonnummer, e-mailadres ...

Een afspraak maken of een melding doen? Da's in 1-2-3 gebeurd. 

Profiel

Via je profielpagina raadpleeg je rechtstreeks je lopende aanvragen, attesten en vergunningen.

Afvalkalender

Raadpleeg eenvoudig de afvalkalender en stel meldingen in. Zo vergeet je nooit meer om tijdig je afval buiten te zetten.

Bibliotheek

Koppel je bibliotheekaccount en beheer je ontleningen en reserveringen.

Nieuws en events

Blijf op de hoogte van het laatste Mechelse nieuws en vind je volgende uitstapje in de UiT-kalender. 

Veelgestelde vragen

Heb je nog vragen over het Mijn Burgerprofiel-platform dat we gebruikten voor de stadsapp?

Naar de veelgestelde vragen

Hulp nodig?

Heb je vragen over het gebruik van de stadsapp? Dan ben je op de juiste plek.

Startscherm

Het eerste scherm dat je te zien krijgt, is het startscherm. Dit krijg je te zien op het startscherm in volgorde van verschijning:

  • Actieknoppen: Melding doen & Afspraak maken
  • Aanvragen: Attesten en vergunningen & Lopende aanvragen
  • Thema's om handig aanvragen te doen en persoonlijke info te bekijken
  • Het lokale nieuws uit Mechelen
  • De UiT-kalender met evenementen uit onze stad
  • Vacatures in Mechelen

Aanmelden (itsme®)

Voor bepaalde handelingen in de stadsapp moet je je aanmelden. De handigste manier is aanmelden met itsme®. Heb je itsme® nog niet? Installeer de app via:

Aanmeldproblemen itsme®

In uitzonderlijke gevallen kan het gebeuren dat itsme® niet meteen werkt met de stadsapp. Kijk in dat geval volgende zaken na:

  • Open de itsme® app en let op eventuele foutmeldingen. Volg de instructies op via het scherm. In sommige gevallen zal je deze app opnieuw moeten installeren of je identiteitskaart / bankkaart opnieuw moeten koppelen.
  • Is je itsme® app in orde en krijg je toch een foutmelding in je surfprogramma? Kijk dan na of je het standaard programma gebruikt. Voor Android is dit 'Chrome' en voor iPhone is dit 'Safari'. Alternatieve browsers zoals de Samsung browser of Brave browser kunnen problemen geven.

Digibanken en Digidokters

Kan je wat hulp gebruiken? In Mechelen en de dorpen vind je maar liefst 17 Digibankpunten waar vrijwilligers je helpen bij je digitale vragen. De Digidokters staan maandelijks paraat in Het Predikheren of in de lokale dienstencentra. 

Heb je een vraag?

Huis van de Mechelaar

  • Maandag9 - 12.30u / 13.30 - 16.30u
  • Dinsdag9 - 12.30u
  • Woensdag9 - 12.30u / 13.30 - 16.30u
  • Donderdag13.30 - 19.30u
  • Vrijdag9 - 12.30u
  • Zaterdag9 - 12u
  • ZondagGesloten