Arsenaalverbinding

Beeld op Mechelen en de Vismarkt

Wie door de Margaretatunnel in de richting van Antwerpen rijdt, ziet ter hoogte van het station al een afrit van 20 meter. Daar komt de nieuwe Arsenaalverbinding. Op deze locatie in de Margaretatunnel komt een T-kruispunt met verkeerslichten. Deze nieuwe 1,2 kilometer lange weg zal deels ongelijkgronds lopen.

Met deze nieuwe verbinding zorgen we voor een bereikbaardere stad, leefbaardere wijken en een betere indeling van onze stad. 

Samen denken 

Bij iedere nieuwe fase organiseren we een publieksmoment. Zo wordt in het najaar van 2025 de omgevingsvergunning voor de Arsenaalverbinding aangevraagd. Die aanvraag omvat naast de nieuwe weg ook fietspaden, rioleringen, verlichting groen en geluidsschermen. Bewoners en bedrijven konden vragen stellen en hun mening delen tijdens een infomoment op dinsdag 23 september in centrum De Mot. Herbekijk hier de presentatie en infopanelen

Plannen

De Arsenaalverbinding heeft 2 belangrijke doelen:

  • De Margaretatunnel met de Leuvensesteenweg verbinden en zo toegang bieden tot de toekomstige stadswijk Ragheno.
  • De verkeersdrukte in de stationsomgeving doen dalen, meer bepaald het gebied tussen het eerste gedeelte van de Leuvensesteenweg en de wijk Arsenaal. De huidige Motstraat en de Leuvensesteenweg zijn niet uitgerust om het bijkomende verkeer van Ragheno te dragen. 

Het ondergrondse gedeelte van de Arsenaalverbinding heeft 2x2 rijstroken voor gemotoriseerd verkeer. Bij de aansluiting met de Tangent staan er verkeerslichten.

Het wegprofiel ter hoogte van het Rode Kruisgebouw ligt al volledig ondergronds tussen de toegang Ragheno en Rode Kruis. Naast de Arsenaalverbinding bevinden zich hier gelijkgrondse dubbelrichting fiets- en voetpaden en groen.

In de Motstraat tegen de Leuvensesteenweg is de ruimte erg beperkt. Er komen 2x1 rijstroken voor gemotoriseerd verkeer, een dubbelrichtingsfiets- en voetpad. Naast de rijbaan kan je kortparkeren.

Het wegprofiel in de Leuvensesteenweg richting Leuven krijgt een herinrichting met 2x1 rijstroken voor gemotoriseerd verkeer, een afslag en een parkeerstrook. Aan beide kanten van het wegdek voorzien we fiets- en voetpaden. 

We vullen de weg ook aan met groenzones.

De kostprijs van de Arsenaalverbinding wordt geschat op 30 miljoen euro. Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV), de Stad Mechelen en Pidpa bouwen samen de Arsenaalverbinding. De Stad Mechelen betaalt 3 miljoen euro.

Timing

Deze nieuwe gewestweg bouwen we niet van de ene dag op de andere. Daar is heel wat studiewerk en (ontwerp)overleg voor nodig. Zo’n proces neemt een aantal jaren in beslag, verloopt in een aantal fases en kent belangrijke sleutelmomenten:

  1. Studiefase

    In deze periode tekenen we een ontwerp en vragen we een vergunning aan. Deze fase is bijna afgerond en wordt uitgevoerd door studiebureau Sweco. In het najaar van 2025 dienen we de aanvraag in voor de omgevingsvergunning, gevolgd door een openbaar onderzoek.

  2. 2024

    Verplaatsen van bestaande nutsleidingen in de Motstraat

  3. 2025 - 2026

    In deze periode bepalen we via aanbesteding welke aannemer(s) de opdracht krijgt.

  4. midden 2026 - 2027

    Fase 1: werken Arsenaalverbinding van Rode Kruis tot Leuvensesteenweg. We verwachten dat deze werken een klein jaar zullen duren.

  5. midden 2027 - 2028

    Na de bouw van het Nieuw Logistiek Centrum start Arsenaalverbinding fase 2: van Margaretatunnel tot Rode Kruisgebouw.

  6. eind 2028

    Arsenaalverbinding klaar

Ligging

De Arsenaalverbinding zal de Margaretatunnel verbinden met de Leuvensesteenweg.

Heb je een vraag?

We helpen je graag verder.

Mechelen in Beweging