Tussen 10 oktober tot 25 november keerde Decathlon zijn naam om. Anderhalve maand lang was de internationale sportwinkelketen nolhtaceD. Het bedrijf deed dat om aandacht te vestigen op het  buy back-model dat het recent lanceerde. Dit coördineren ze allemaal vanuit hun distributiecentrum en circulaire hub in Willebroek.  Maar Decathlon bouwt nog op andere manieren mee aan een circulaire economie. Commercieel directeur Bohdan Lamon vertelt over de verschillende circulaire businessmodellen die Decathlon ontwikkelde en de ambities van het bedrijf hiermee heeft.

Profit, People, Planet

Als commercieel directeur is Bohdan ook betrokken bij de ontwikkeling van alternatieve businessmodellen én van de ondersteunende diensten die deze modellen mogelijk maken. Deze ontwikkelingen raken volgens hem aan de kern van het DNA van de sportketen.

“Bij Decathlon hechten we veel belang aan sportgerelateerde thema’s zoals verbinding met de omgeving en de natuur, en sportief zijn naar je medemens. Wij onderzoeken dan ook voortdurend hoe wij onze verantwoordelijkheid kunnen nemen voor mens en planeet. En tegelijk heel laagdrempelig en dus betaalbaar blijven voor elke klant.

Die twee zaken zijn cruciaal in de strategische focus van ons bedrijf: profit, people en planet. Als onderneming moeten we winstgevend zijn. Daarnaast willen we ook zorgen voor mensen, in de eerste plaats onze medewerkers en klanten. Tenslotte moeten we in alles wat we doen ook aandacht hebben voor de planeet. De urgentie van die derde focus is de afgelopen jaren veel groter geworden. Hoewel we hier al langer mee bezig zijn, met grote en kleine stappen, hebben we hier de laatste jaren een tandje bij geschakeld.”

herstelling

Circulaire innovatie op 5 pijlers

Onze doelen met de verschillende circulaire modellen hebben dus niet alleen te maken met rentabiliteit. Integendeel, kennis, expertise en netwerken liggen ook mee in de balans.

Decathlon maakt die versnelling door op 5 grote pijlers te werken. Van ‘buy back’ en ‘end of life’ tot verhuur- en hersteldienst of abonnementsformules: elke pijler heeft een ander, circulair businessmodel. Het doel van deze projecten is om minder te produceren, minder CO2 uit te stoten, producten een langere levensduur te geven en als internationale onderneming met sportartikelen voor iedereen ook een grote impact te creëren.

“Met de nolhtaceD-campagne wilden we de aandacht vestigen op ons buy back-programma waar we 2 jaar geleden mee begonnen. Het principe is simpel: we kopen sportproducten van onze, maar ook van andere merken terug, geven die een opknapbeurt en verkopen ze opnieuw in onze tweedehandssectie. De klant die het product terugbracht krijgt een voucher om te besteden in één van onze winkels.

Maar ook producten die we niet meer opnieuw kunnen verkopen, zoals tennisballen, fietsbanden of wetsuits kunnen mensen op het einde van het leven van die producten inleveren. We verzamelen en sorteren die, recupereren wat we kunnen hergebruiken en recycleren de rest.

Omdat de transitie naar circulaire consumptie er ook een is van eigenaarschap naar gebruik, verhuren we sinds dit jaar ook sportartikelen. Denk aan tenten of SUP-boards, bijvoorbeeld. Bovendien werken we ook aan de ontwikkeling van abonnementsformules waar klanten voor een vast bedrag per maand recht hebben op het bezit van een bepaalde waarde aan artikelen. Die artikelen kunnen ze op ieder moment omruilen. Dat is bijvoorbeeld interessant voor producten zoals kinderfietsen en seizoensgebonden artikelen.

Tenslotte lanceerden we 2 weken geleden ook een à-la-carte-hersteldienst voor textiel waarmee we alles repareren, gaande van kledij en sporttassen tot tentzeilen en kampeerstoeltjes. Het is onze bedoeling op termijn zoveel mogelijk mensen te bereiken vanuit al onze vestigingen.”

Sociale samenwerking

Voor deze hersteldienst ging Decathlon in zee met de Mechelse start-up CiLAB. Eerder werkte dit bedrijf al samen met andere, grote kledingmerken en retailers.

“Het herstel van het textiel gebeurt nu gedeeltelijk door CiLAB. Dat zij daarmee ook werk creëren voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt is natuurlijk bijzonder mooi en past helemaal in onze strategische people-focus. Op termijn is het wel de bedoeling dat CiLAB onze medewerkers opleidt en dat wij deze dienst volledig in eigen beheer hebben. Door ons op weg te zetten, kunnen zij meer impact genereren. Dat geldt ook voor ons. Want hoe meer processen wij in eigen beheer hebben, hoe beter we ze kunnen controleren en verduurzamen.

Dat betekent natuurlijk niet dat we geen aandacht hebben voor de sociale aspecten van alternatieve businessmodellen. Zo hebben we ook een goed partnerschap met maatwerkbedrijf Nektari voor het onderhoud en de reiniging van materialen en andere repetitieve taken.”

Netwerken voor transitie

Samen met de overheid en een breed netwerk van organisaties willen we graag werken aan een rendabele, circulaire economie. 

Decathlon zette al verschillende stappen richting een circulaire economie. Toch is er nog veel werk aan de winkel. Met name het rendabel maken van de alternatieve businessmodellen, de optimalisatie van de interne processen en de producten en het creëren van een breed maatschappelijk draagvlak zijn grote uitdagingen voor het bedrijf. Om die het hoofd te bieden zijn volgens Bohdan goede netwerken en partnerschappen nodig.

"De overheid is een belangrijke partner voor de circulaire economie. Hoe meer de overheid circulaire initiatieven ondersteunt op vlak van doelstellingen, regelgevingen, financiën enzovoort, hoe makkelijk het wordt om een rendabel model te ontwikkelen. Voor de hersteleconomie is dat vandaag nog een grote uitdaging.

Samen met de overheid en een breed netwerk van organisaties willen we daar graag aan werken.  Wij nemen daarin graag de rol van inspirator op. Zo’n samenwerkingen zijn nodig om het maatschappelijk draagvlak te vergroten. De weg is lang, voor ons en de samenleving, maar hoe groter het draagvlak, hoe sneller we de transitie kunnen maken.

Natuurlijk moeten wij daarbij in de eerste plaats naar onszelf kijken. Onze zoektocht naar betere modellen en duurzamere producten blijft doorgaan. Zo onderzoeken we voortdurend hoe we de levensduur van onze producten kunnen verlengen door beter in kaart te brengen welke het vaakst stukgaan en bekijken we daarvoor ook de mogelijkheden van modulaire artikelen. 

We zitten nog op vele vlakken nog in een leerfase. Onze doelen met de verschillende circulaire modellen hebben dus niet alleen te maken met rentabiliteit. Integendeel, het opdoen van kennis en het vergaren van expertise ligt ook mee in de balans."