Een tijdje geleden maakten we kennis met het circulaire fietsverhaal van E-bis, de Mechelse start-up die eindeleasefietsen opkoopt, reviseert en opnieuw op de markt brengt in partnerschap met maatwerkbedrijf ECOSO. Vandaag kijken we samen met mede-oprichter Willem Beeck naar het traject dat het bedrijf sindsdien aflegde. Maar we blikken vooral vooruit, naar de toekomst, want E-bis heeft heel wat mooie plannen in het vooruitzicht. 

Even herhalen: E-bis, wie zijn ze en wat doen ze? 

“Circulaire en sociale economie vloeien mooi samen in E-bis.”

E-bis is de circulaire onderneming van Willem Beeck en Benjamin Van den Bon. Als vrienden en fietsfanaten zochten ze een drietal jaren geleden naar een gat in de markt. Zo ontstond het idee om de mogelijkheden te onderzoeken van het refurbishen en opnieuw vermarkten van eindeleasefietsen.

“Vandaag zien we dat een eerste generatie fietsen het einde van hun leaseperiode bereikt. 85% blijft bij de eigenaar, 15% komt terug. Die 15% maken wij opnieuw klaar voor de markt. Dat doen we samen het Fietsatelier van maatwerkbedrijf ECOSO. Zo vloeien de circulaire en sociale economie mooi samen in E-bis.” 

Door de pandemie gefietst 

“Als ik terugkijk op de afgelopen jaren kan ik stellen dat we toch een stukje van de regionale fietsenmarkt geclaimd hebben.”

“Het vorige artikel verscheen in het begin van de coronapandemie” gaat Willem verder. “Onze sector is sindsdien drastisch veranderd. Het aantal fietsers steeg enorm en ook de interesse in groene mobiliteit en leasefietsen bij werkgevers en -nemers nam toe. Dat merken we nu al, maar zal zich vooral binnen enkele jaren laten voelen. Voor ons ligt daar veel potentieel, want een deel van die fietsen kunnen wij opnieuw de markt brengen. Tegelijk was het ook een uitdagende periode met veel problemen in de levering van fietsonderdelen en lange wachttijden als gevolg.

Als ik terugkijk op de afgelopen jaren kan ik stellen dat we toch een stukje van de regionale fietsenmarkt claimden. Ons product en onze werkwijze hebben gemarcheerd. We bieden een antwoord op de stijgende interesse in fietsmobiliteit en circulaire producten en een kwalitatief alternatief op nieuwe fietsen waar mensen lang op moeten wachten. We kunnen dus vooruit kijken. En daar staat heel wat moois te gebeuren.”

Alles onder één dak 

“Een centrale locatie zorgt voor betere processen, een sterkere link met de sociale economie en geeft ons de mogelijkheid om onze webshop uit te rollen.”

Het succes van E-bis deed de winkel op de Battelsesteenweg uit z’n voegen barsten. En de versnippering van locaties, met ook een atelier in de voormalige brandweerkazerne, maakte het moeilijk om geïnteresseerden de juiste fietsen te tonen en een reservatiesysteem  te voorzien waarmee klanten stockfietsen kunnen reserveren nog voor wij ze refurbishen.

“Daarom verhuisden we recent naar onze nieuwe locatie in de voormalige JBC aan het Rode Kruisplein. Hier zullen we minstens 2 jaar blijven. Het grote voordeel is dat we al onze fietsen kunnen tonen, ook de niet afgewerkte stock. Bovendien kunnen we vlotter werken nu onze winkel en het Fietsatelier hier onder één dak zitten. Tenslotte versterkt deze locatie ook de link met het Mechelse sociaal-economisch netwerk, want ook Foodsavers en de sociale kruidenier vinden hier onderdak.” 

E-bis online 

“Deze centrale locatie staat ons ook toe om de langverwachte webshop uit te rollen. Daar werken we al langer aan maar het locatieprobleem maakte dat erg moeilijk. Een webshop is immers niet alleen een online bestelplatform, daar komt heel wat meer bij kijken. Je moet ook voldoende ruimte hebben om de fietsen te fotograferen, klaar te maken en op te laten halen. Dat gaat moeilijk als je klein behuisd bent en nog minder als je verspreid zit over verschillende locaties in de stad.” 

E-bis vervovert Vlaanderen

“Met een Vlaams inlevernetwerk van E-bis servicepunten bieden we een meerwaarde voor een heel ecosysteem van bedrijven in de fietsensector.”

Willem, Benjamin en het hele E-bis team werken vandaag ook aan een Vlaams inlevernetwerk voor eindeleasefietsen. Daarvoor zetten ze samenwerkingen op met partners uit de sociale economie.

“Op enkele jaren tijd is onze markt aanzienlijk veranderd. Toen we met E-bis begonnen, bracht 30% van de mensen hun eindeleasefiets terug. Vandaag is dat 15%. Ondertussen kwamen er ook heel wat nieuwe spelers bij. Met een inlevernetwerk van E-bis servicepunten bij fietsateliers, kringwinkels of andere partners uit de sociale economie in Vlaanderen, kunnen we ons stevig positioneren in een concurrentiële markt.

Door lokale aflever- en ophaalpunten te organiseren, mogelijk gekoppeld aan een echt servicepunt voor tweedehands- en refurbished fietsen, kunnen we een unieke service aan fietsers en een meerwaarde bieden aan een heel ecosysteem van fietsenwinkels, leasebedrijven, transportfirma’s enzovoort. Tegelijk kunnen wij onze toevoer zo verdubbelen.

Bovendien kunnen we met dit netwerk de gouden match tussen de sociale en reguliere economie die we hier in Mechelen realiseerden, ook op andere plaatsen in Vlaanderen creëren. Die samenwerking hebben we geprofessionaliseerd en daar profiteert elke partner van. Het zou bijzonder mooi zijn moesten we dit elders opnieuw kunnen doen.”


Ontdek E-bis op e-bis.be