Drie- à vierduizend fietsbatterijen redde Steven Van Assche al van de afvalberg. Met zijn bedrijf Ebattery reviseert hij batterijen van elektrische fietsen waardoor ze een langere levensduur kennen. In januari  2024 krijgt zijn circulaire onderneming nog een extra sociale insteek, want dan start een samenwerking met Webo, een maatwerkbedrijf in Sint-Katelijne-Waver.

Ebattery bestaat sinds 2017. Toch was vooral het afgelopen jaar er een van grote transities. “Ik heb de voorbije maanden enorme stappen gezet, die me zonder het Sluit De Cirkel-traject niet waren gelukt”, zo zegt Steven. “Onder meer Jan van Switchers heeft me laten inzien dat er nog veel meer mogelijk is voor Ebattery dan wat we tot nu toe hebben gedaan. De samenwerking met maatwerkbedrijf Webo is daar een mooi voorbeeld van. Ik had er zelf nog nooit bij stilgestaan dat ik met een maatwerkbedrijf zou kunnen samenwerken. Tot ik een bezoek bracht aan de ateliers van Webo en versteld stond van hun professionele manier van werken. Na een grondige opleiding, zullen de medewerkers van Webo ons onder meer kunnen bijstaan tijdens piekperiodes als de lente en de zomer.”

Profielfoto Steven Van AsscheEen ander hoogtepunt van 2023 was het afsluiten van een contract met Decathlon. Dat kwam er dankzij de inzet van de circulaire hub van de stad. “Ebattery mag alle fietsbatterijen reviseren van de circulaire fietsafdeling van Decathlon. Een enorme kans. Eens per week ga ik de te reviseren batterijen ophalen in hun distributiecentrum in Willebroek.”

Van daaruit gaan de batterijen naar de werkplaats van Ebattery in de oude brandweerkazerne van Mechelen. Eventueel later ook naar Webo. “Ik vind het enorm belangrijk om lokaal te kunnen werken”, zegt Steven. “Te reviseren batterijen hoeven niet te worden opgestuurd naar een ver land. De revisie gebeurt gewoon hier.”

Meer nog, Mechelaars kunnen hun te reviseren batterijen (vergezeld van het herstelformulier en de batterijlader) zelfs zeven dagen op zeven afleveren in onze batterijbox.

Dagelijks komen er zo 1 à 2 batterijen binnen bij Ebattery. Goed voor een enorme berg werk. “Ebattery is mijn bijberoep, maar ik ben er elke dag, avond en zelfs nacht mee bezig”, zegt Steven. “Elke revisie is maatwerk en duurt 3 à 4 uur, administratie niet meegerekend. Alle batterijen worden volledig uit elkaar gehaald, nagemeten en gecheckt. We stellen altijd eerst de diagnose voor we onderdelen beginnen te vervangen. Het gebeurt immers weleens dat mensen denken dat hun batterij versleten is, terwijl er eigenlijk iets anders hapert. De zekering van het oplaadpoortje, bijvoorbeeld. Zulke kleine herstellingen voeren wij ook uit.”

Wij, dat zijn Steven zelf en één medewerker. “Sinds een tijdje werkt er via het OCMW een persoon met een afstand tot de arbeidsmarkt voor Ebattery. Hij neemt enkele aspecten van de revisies voor zijn rekening.”

Powerbank van restmateriaal

Jaarlijks verliest een fietsbatterij zo’n 10 tot 15% aan capaciteit, zo weet Steven. “De totale levensduur van een fietsbatterij van goeie kwaliteit is ongeveer 7 jaar. Af en toe krijg ik er ook binnen van 10 jaar oud, maar dat zijn uitzonderingen. Van mensen die hun fiets alleen gebruiken om naar de bakker te rijden.” (glimlacht)

“Het circulaire denken raakt stilaan meer ingeburgd. Toen ik begon, lag de focus van klanten vooral op de prijs. Ze wilden hun batterij wel laten reviseren indien het veel minder kostte dan wanneer ze een nieuwe zouden kopen. Nu komen klanten vaak vanuit de gedachte dat het zonde is om een batterij weg te gooien na amper enkele jaren dienst.”

Tijdens een revisie worden alle versleten onderdelen vervangen. “Meestal gaat het om de cellen van een batterij die aan kracht verliezen en dus komen er nieuwe in de plaats. Door een klein onderdeel van de volledige batterij te vervangen, kan ze dus opnieuw jaren mee.”

Steven gaat zelfs nog een circulaire stap verder. “Met de cellen die te zwak geworden zijn voor de fietsbatterijen, maken we powerbanks voor smartphones. We geven ze cadeau aan klanten die een positieve review achterlaten op onze website. Zo krijgen zelfs de cellen die nutteloos zijn geworden voor een fietsbatterij nog een tweede leven.”

Zo’n 5% van de batterijen die Ebattery binnenkrijgt, kunnen niet worden gereviseerd. “Dat is dus echt een minderheid. En meestal zit ik er dan nog te lang aan bezig voor ik het opgeef.” (glimlacht)

Toch zijn er ook batterijen waar Steven niks mee kan. “Er zijn jammer genoeg fabrikanten die hun batterijen zo maken dat ze niet te reviseren vallen. Batterijen die blokkeren vanaf dat je ze probeert open te maken bijvoorbeeld, of exemplaren waarbij de binnenkant vol silicone is gespoten zodat we niet bij de elektronica kunnen. Heel frustrerend en een trieste zaak voor onze planeet. Vanuit het standpunt van de fabrikant is het natuurlijk begrijpelijk. Die verkoopt veel liever nieuwe batterijen dan dat een andere partij ze reviseert. Gelukkig is er sinds heel recent een nieuwe EU-richtlijn die bepaalt dat het blokkeren van revisies door fabrikanten niet meer toegestaan is. Er is dus hoop op verbetering.”

Shift in mindset

De juiste prijs bepalen voor een gereviseerde batterij vindt Steven niet evident. “Ik lever nooit een batterij af die niet honderd procent in orde is. Zowel technisch als qua veiligheid. Daar kruipen veel werkuren in. Uiteraard is het de bedoeling dat ik er aan het einde van de rit financieel iets aan overhoudt. Anderzijds moet het voor de klant ook interessant blijven. Als hij bij wijze van spreken maar 30 euro uitspaart door zijn batterij te laten reviseren, tja, dan zal hij sneller toch een nieuwe kopen. Om een idee te geven: een batterij van kwaliteitsmerk Stömer kost nieuw 2.000 euro. Gereviseerd door ons wordt dat ongeveer 700 euro.”

In de bijna 7 jaren dat Ebattery bestaat, heeft Steven een shift gemerkt in mindset bij de klant. “Het circulaire denken raakt stilaan meer ingeburgerd. Toen ik begon, lag de focus van klanten vooral op de prijs. Ze wilden hun batterij wel laten reviseren indien het veel minder kostte dan wanneer ze een nieuwe zouden kopen. Nu komen klanten vaak vanuit de gedachte dat het zonde is om een batterij weg te gooien na amper enkele jaren dienst.”

Steven is best trots op wat hij verwezenlijkt met Ebattery. “En dan te bedenken dat ik er toevallig mee ben begonnen, toen een bevriend fietsenmaker me zei dat hij nergens een reviseur kon vinden voor fietsbatterijen. Ik heb autotechnologie en elektronica gestudeerd en had dus wel de juiste achtergrond om het eens te proberen. Zo ben ik heel kleinschalig gestart. Eigenlijk moet ik ook mijn grootouders bedanken, bij wie ik grotendeels ben opgegroeid. Zij kochten nooit iets nieuws zonder eerst een poging te doen om hetgeen wat ze al hadden te herstellen. Die gedachtegang heb ik overgenomen. Door wat zij mij hebben geleerd, kan ik nu zelf mijn steentje bijdragen aan een betere wereld.”