Elke overheid is verplicht haar burgers zo goed mogelijk te informeren. Dat gebeurt via de pers, website, publicaties, ... Dit is actieve openbaarheid.
Maar iedere burger kan ook bestuursdocumenten opvragen. Dit noemen we passieve openbaarheid.
Indien je bepaalde bestuursdocumenten wil opvragen of raadplegen, vul je dit aanvraagformulier in.
Welke regelgeving is van toepassing?
De wijze waarop een aanvraag dient te gebeuren en hoe het stadsbestuur een aanvraag dient af te handelen, wordt beschreven in het Vlaams bestuursdecreet van 7 december 2018, Titel II, Hoofdstuk 3 Toegang tot bestuursdocumenten.
Hoeveel kost het?
De tarieven om documenten op te vragen vind je hier.
Bij te voegen bewijsstukken
- Bij informatie van persoonlijke aard:
- Voor derden: volmacht van de persoon, rechtspersoon of vereniging, op wie de gevraagde informatie betrekking heeft (niet voor advocaten)
- Voor ondernemingen: statuten van de onderneming
- Bij een kopie van bouwplannen van uw eigendom:
- een kopie van de eigendomsakte.
- Bij een kopie van bouwplannen van een pand dat niet uw eigendom is:
- een volmacht van de eigenaar
- een kopie van de identiteitskaart van de eigenaar
- een kopie van de eigendomsakte van de eigenaar
- 1Gegevens
- 2Overzicht
- 3Bevestiging