English below

21 juni tot en met 31 augustus
De Garage, Onder den Toren 12, 2800 Mechelen

Ernest Albert Invitational  is vernoemd naar de man die van 1949 tot 1965 directeur was van de Academie Mechelen. Ter nagedachtenis liet zijn weduwe een legaat achter aan de Stad om een kunstprijs financieren. De wedstrijd staat open voor professionele beeldende kunstenaars die geboren zijn, wonen, gestudeerd hebben of werken in België. De prijs wordt om de twee jaar toegekend en bedraagt € 7.500.

De Ernest Albert Invitational wordt dit jaar voor het eerst gecoördineerd door Kunsthal Mechelen die het reglement actualiseerde in overleg met het Comité Ernest Albert.

Invitational is een term die uit de sport komt en verwijst naar een toernooi waaraan de spelers op uitnodiging deelnemen. Voor de selectie steunt Kunsthal Mechelen op een wisselende jury met twee leden van de adviesraad van Kunsthal Mechelen en twee externe curatoren.  Dit jaar selecteerde de jury - bestaande uit Laura Herman, Zeynep Kubat, Sorana Munsya en Herman Van Ingelgem-  volgende vier kunstenaars: Clémentine Coupau, Benjamin Mengistu Navet, Anthony Ngoya en Angyvir Padilla.

Ways of Going Home
Curator Laila Melchior brengt de vier praktijken van de kunstenaars samen onder de rode draad genaamd Ways Of Going Home, of hoe de kunstenaars in hun werk steeds naar thuis verwijzen.

In de roman Ways of Going Home verweeft Chileense Schrijver Alejandro Zambra persoonlijke herinneringen met de politieke realiteit van het regime van Pinochet. Hij schrijft in de ik-vorm en schakelt moeiteloos tussen jeugdherinneringen en reflecties op het verleden, verhalen, nostalgie, het lichaam, ruimte, verlangen en politiek.

Deze tentoonstelling ontleent de titel van dit boek om het werk van de geselecteerde kunstenaars met elkaar te verbinden.Het is een metafoor voor terugkerende thema’s in hun werk – dragers van het ontastbare: relaties, herinneringen en sporen van aanwezigheid. 

Omdat thuis ook een gastvrije plek is, vervoegen Sarah Duby en Leïla Pile als speciale gasten. Hun bijdrage is mee ingebed in de tentoonstelling, als zowel een tijdelijke schuilplek én de weg ernaartoe. Wat je ziet, zweeft ergens tussen vertrouwd en mysterieus.


June 21st to August 31ste
De Garage Onder den Toren 12, 2800 Mechelen

The Ernest Albert Invitational was named after the director of the Academy of Mechelen between 1949 and 1965. In wake of his passing, his widow left a legacy tot he city of Mechelen to finance an art prize. The compeitition is open for professional visual artists, who are either born, studied or based in Belgium. The price of 7500 euros is given every two years.

The Ernest Albert Invitational will be coordinated by Kunsthal Mechelen for the first time. They revised the regulations in conversation with the Comitee of Ernest Albert.

Invitational refers to a sports event in which players can only compete on invitation. Kunsthal Mechelen can count on an interchanging jury, consisting of two members of their advisory board and two external curators. For this year’s edition the jury – consisting of Laura Herman, Zeynep Kubat, Sorana Munsyaand Herman Van Ingelgem – selected the following four artists: Clémentine Coupau, Benjamin Mengistu Navet, Anthony Ngoya and Angyvir Padilla.

Ways of Going Home
Curator Laila Melchior brought the four practices together in an exhibition titled Ways of Going Home, referring to the way in which each artist is closely connected to their background.

In the novel Ways of Going Home, Chilean writer Alejandro Zambra weaves personal stories into political narratives. In this first-person account of the Pinochet regime, the author moves fluidly between childhood impressions and retrospective reflections on community dynamics. At one point, the narrator recalls a day spent walking for hours, hoping to get “absolutely and happily lost,” as he once did as a child. However, his attempt reaches its limits as memory—experienced as a bodily faculty—repeatedly guides him back home. “There are times,” he concludes, “when, no matter how hard we try, we discover that we don't know, that we can't get lost. And perhaps we miss the time when we could get lost. The time when all the streets were new.”

Exploring the practices of Angyvir Padilla, Anthony Ngoya, Benjamin Mengistu Navet, and Clémentine Coupau, this exhibition borrows the title of Zambra's novel, treating it as a resonant metaphor connecting threads within their works. It evokes the recurring presence of enveloping forms and materials, improvised carriers for personal memories, and territorial references in their work. The title also reflects the artists’ collective decision to share the prize awarded through the Ernest Albert Invitational—opting for a group exhibition that explores forms of kinship among their practices, rather than showcasing individual clusters of work. Here, "home" can be understood as a temporary shelter, a site of belonging, or a marker of displacement, balancing between zones of familiarity and phantasmagoria.

Extending the idea of home as a space of hospitality, Sarah Duby and Leïla Pile join as special guests. Their contributions are woven into the exhibition, conceived as both a temporary shelter and the paths that lead there—hovering between zones of familiarity and phantasmagoria.