De meest duurzame jeans ter wereld zijn. Met die doelstelling ging HNST jeans in 2017 van start. De Antwerpse start-up, met aan het roer Mechelaar Lander Desmedt, maakt daarbij geen compromissen: je bent circulair of je bent het niet. En daar gaat HNST jeans heel ver in. Zo ver dat de titel van meest duurzame jeans weleens zou kunnen kloppen.

HNST jeans

De meest duurzame jeans ter wereld

 

Mechelaar, maar wat moeten we nog van jou weten, Lander?

“Ik was lang actief binnen consultancy voor e-commerceprojecten, maar toch borrelde er een drang om te ondernemen. Meer bepaald ondernemen om een verschil te maken. Ik wil met m’n inspanningen namelijk geen steentjes verleggen, wel joekels van stenen. Bij HNST jeans was ik ervan overtuigd dat dit mogelijk was en dus ben ik hier een jaar geleden als CEO gestart.”

Wat maakt van HNST jeans dan het merk om stenen te verleggen?
“Jeans is wellicht het meest vervuilende kledingstuk in onze kleerkast. Eén broek vraagt gemiddeld 7.000 liter water en zo’n 50.000 kilometer reisafstand. Daarnaast doet de kleurmethode met indigo microplastics vrijkomen en komen er ook bij het wassen schadelijke chemicaliën kijken. Ik stond er dan ook op gebrand om mee mijn schouders achter de missie van HNST jeans te zetten: de meest duurzame jeans ter wereld maken.”

In november 2020 is jullie nieuwe collectie gelanceerd, waarbij circulariteit in alle facetten te vinden is. Vertel!
“We zijn gestart vanuit bestaande materialen en werken daarvoor samen met enkele kringwinkels. Binnengebrachte jeansbroeken worden daar in de context van sociale economie gesorteerd: broeken in goede staat gaan naar de winkelrekken, vervuilde jeans zijn bestemd voor verwerking tot bijvoorbeeld verhuisdekens en de rest komt vervezeld naar ons. Die vezels worden bij de West-Vlaamse European Spinning Groep vermengd met Tencel, een vezel gemaakt uit de cellulose van eucalyptusbomen, en zo krijgen we een uniek, duurzaam garen.”

Dan moet er natuurlijk nog gewoven worden. Hoe streef je daar die duurzaamheid na?
“Daarvoor gaan we naar Italië waar het garen tot een doek wordt verwerkt. Kleuren gebeurt volgens een techniek op basis van elektriciteit en de nabehandeling met een zetmeelpap gemaakt uit schaaldieren en een pectine bekomen van het wit van een appelsien. Het resultaat is een uniek doek dat we confectioneren in Portugal. Om de jeanslook te krijgen werken we ook met ozon in plaats van wassingen en besparen we ook daar op water.”

Het is echt een ja- of nee-verhaal voor jullie: volledig circulair of helemaal niet?
“We maken geen compromissen op stijl, duurzaamheid of kwaliteit. Omdat het kan. Per jeans besparen wij 6.639 liter water en hebben we 76% minder CO2-uitstoot. Ook doen we alle toxische chemicaliën, die evenzeer op onze huid een negatieve invloed hebben, verdwijnen. Daarnaast denken we in ons designproces nog verder na: we kiezen voor afschroefbare knopen, merklabels uit cellulose, geborduurde rivetten en binnenzakken van gerecycleerde witte T-shirts.”

En wat met de prijs?
“Ik weet niet waarom mensen denken dat duurzaamheid gelijk staat aan duur. Wij werken met een presale en vragen 135 euro, waarvan 15 euro statiegeld. Dat bedrag krijgt men terug als de jeans op het einde van de gebruiksjaren wordt binnengeleverd. In dat opzicht hebben wij dus dezelfde prijs als andere conventionele jeans binnen Europa. Qua materialen en recyclagestromen werken we namelijk gelijk, alleen in onze meer handmatige afwerking komt het misschien wat duurder uit.”

HNST jeans

Vind je het dan schokkend dat er niet meerderen volgen?
“Voor ons draait het rond samenwerkingen, waarbij iedereen wil excelleren binnen ons vakgebied. Het is niet gemakkelijk om gelijkgestemden te vinden, zeker niet wanneer je met lagere volumes werkt. Maar we zijn er in geslaagd om sterke partners te vinden en een sterk product te lanceren. Binnenkort volgen ook onze HNST T-shirts. Dus het kan en dat maakt het zeker een schokkend feit. Kledingproducenten hebben geen reden om het niet te doen. Maar laat hen gerust te laat zijn in de transitie.”

Welke drie woorden koppel je automatisch aan je verhaal?
“Fashion, R&D driven en geen compromissen.”

Nog een woordje van advies?
“Veel ondernemers starten met nieuwe materialen vanuit de overtuiging dat deze in de toekomst gerecycleerd kunnen worden. Zonder garantie dat die recyclage er ook effectief komt. Begin dus met wat er vandaag al bestaat. Er zijn ook veel initiatieven die bijvoorbeeld 50% gerecycleerde petflessen en 50% gerecycleerd katoen gebruiken. Daarmee maak je een knip in de circulaire cirkel want nadien kunnen beiden niet meer van elkaar losgemaakt worden. Kies dus ook voor mono materials.”

Tot slot: jullie uitvalsbasis ligt in Antwerpen. Zijn er ook Mechelse opportuniteiten?
“Wij staan zeker open voor bijvoorbeeld co-branded co-labs. Dus als er Mechelse ondernemers zijn die de handen in elkaar willen slaan, dat ze zich gerust melden.”


En dankzij HNST jeans staan we weer een stap dichter bij een circulair Mechelen. Meer info over HNST jeans vind je op www.letsbehonest.eu.

Zit je zelf met vragen? Ben je op zoek naar informatie of inspiratie? Of ambieer je ook je eerste circulaire stappen te zetten? Laat het ons weten via circulaireeconomie@mechelen.be.

 

Foto's © Sara Verdikt/ Stad Mechelen