Logo van de Europese Unie.logo innoveren en ondernemen

De Hoogstraat wordt via een unieke samenwerking tussen stad, Innovatiesteunpunt, handelaars, lokale producenten en retailarchitecten geherwaardeerd tot een locatie waar voeding en nieuwe trends als blurring (het vervagen van grenzen tussen foodretail, horeca, distributie en diensten), LATTE (de consument is meer en meer op zoek naar lokaal, authentiek, traceerbaar en ethisch voedsel) en omnichannel centraal staan. 

De Hoogstraat heeft de laatste jaren een mooie groei gemaakt. Deze groei wil het project ‘Hoogstraat Natuurlijk!’ verder versterken. Binnen de zone Hoogstraat-Korenmarkt zijn momenteel zo’n 40% van de aanwezige zaken aan het werk met voeding. Bovendien is de maatschappelijke aandacht voor eten, voedselmarkten, lokale producenten, … gestegen. Doel van het project is de identiteit van de Hoogstraat als voedselstraat verder versterken. Mechels Natuurlijk, die de landbouwers op het Hombeeks plateau verenigen, ondersteunt het project. 

Door in te zetten op het aantrekken van nieuwe handel- en horecauitbaters wil het project werken aan een levendige handelskern waar het aangenaam vertoeven is.
Enkele factoren waar binnen het project sterk op gefocust zal worden zijn:

  • Een duidelijke identiteit voor de Hoogstraat.

  • Het aanbieden van een helder detailhandelsplan.

  • Beleving verhogen.

  • Nauwe betrokkenheid tussen handelaars en overlegstructuur van het Mechels kernwinkelgebied.

  • Inzetten op duurzame distributie.

  • Verminderen van leegstaande handelspanden.

Projectbudget: € 215.314,8
EFRO: € 143.545,57
Hermes: € 71.772,79
Looptijd: 01/01/2016 - 31/10/2018