Vorig jaar trad het intern vrijwilligersbeleid van de stad Mechelen in voege. We stemmen de vrijwilligerswerking van de verschillende stadsdiensten op elkaar af en rollen zo het interne vrijwilligersbeleid stadsbreed uit. Het intern vrijwilligersbeleid resulteerde in een 10-tal handvaten om onze vrijwilligerswerking te optimaliseren en in uitvoering te brengen.  Heel wat concrete acties zijn al gerealiseerd vb. oprichting team van vrijwilligerscoördinatoren binnen de dienst Sociale Cohesie, invoering van een digitaal vrijwilligersplatform gekoppeld aan een fysiek aanmeldpunt (cfr. Vrijwilligerspunt), opmaak info- en wervingsbrochure, updaten van afsprakennota of vrijwilligersovereenkomst, diverse overlegmomenten,…

Eén van deze acties is tenslotte de permanente evaluatie van de interne vrijwilligerswerking van de stadsdiensten.  We vragen aan jullie - als vrijwilligerscoach -  om ons kwantitatieve gegevens (aantal vrijwilligers, verloop, waarderingsmomenten, ondersteuning,…) te bezorgen, aangevuld met aandachtspunten, knel- of verbeterpunten waar de werking tegenaan loopt of andere bedenkingen. Hiervoor rekenen we graag op jullie medewerking om onderstaande vragenlijst zo nauwkeuring mogelijk in te vullen. Gelieve de vragenlijst in te vullen voor vrijdag 4 februari 2022.

Alvast hartelijk bedankt en veel succes!

Contactpersonen

Pagina 1 van 1 - Pagina 10%

1. Gegevens stadsdienst

2. Aantal vrijwilligers 2021

Heb je nieuwe vrijwilligers aangeworven in 2021?

3. Vrijwilligers(werk) voor kwetsbare personen**

** Onder kwetsbare personen verstaan we personen met een lage socio-economische status, personen met een fysieke of mentale beperking, personen met een migratieachtergrond of personen die kwetsbaar zijn door een combinatie van deze factoren. (omschrijving VVSG)

Werk jij met vrijwilligers om kwetsbare personen te ondersteunen? (bv buddy’s)
Zoek jij vrijwilligerswerk voor kwetsbare personen?
Zijn er momenteel kwetsbare vrijwilligers actief in jouw werking?

4. Werving van vrijwilligers

Hoe werf jij vrijwilligers?
Voorzie je standaard een intakegesprek met de nieuwe vrijwilliger?

5. Uitwuiven van vrijwilligers

Waarom zijn vrijwilligers gestopt?
Voorzie je standaard een exitgesprek wanneer de vrijwilliger stopt?

6. Communicatie en begeleiding van vrijwilligers

Hoe verloopt de communicatie met en begeleiding van de vrijwilliger?

7. Vorming en waardering

Bieden jullie zelf vorming(en) aan voor de vrijwilligers?
Welke waarderingsmomenten voorzie je?

8. Vergoeding

Betaal je een onkostenvergoeding aan de vrijwilligers?
Welke vergoeding betaal je aan de vrijwilliger?

9. Evaluatie

Evalueer je jaarlijks je eigen vrijwilligerswerking?