Gepubliceerd op:
1
maart
2022

Vlaanderen presenteert de nieuwe mobiliteitsvisie. Hierbij zetten ze in op efficiënter openbaar vervoer.

Trein, bus en tram blijven vaste waarden die je vaker zal zien op drukke verbindingen. Op minder drukke plaatsen vervangt flexvervoer de verbinding. Je reserveert dan vooraf een bus- of taxirit, of gebruikt een deelfiets of deelwagen om een deel van je route af te leggen. Centraal in deze nieuwe visie staat dus combimobiliteit. 

Zo gebruiken we in de toekomst vaker verschillende soorten vervoer om een route af te leggen. Overstappen doe je op een Hoppinpunt, een knooppunt van verschillende vervoermiddelen. Je route plannen, flexvervoer boeken (en later ook betalen) zal binnenkort mogelijk zijn via een app, de website of het callcenter van de Hoppincentrale. 

Om flexvervoer op voorhand te reserveren, betaal je het Hoppintarief. Dit bedrag kan afwijken van andere deelsystemen en taxi’s die niet tot Hoppin behoren. Deze tarieven zijn nog niet gekend.

Wat dit voor jou betekent, ontdek je vanaf het najaar van 2022. Intussen werken de Vlaamse overheid, De Lijn, de vervoerregio’s en de lokale besturen verder aan de praktische uitwerking. Tegen begin juli 2023 moet alles klaar zijn om de mobiliteitsswitch te maken.

Enkele voorbeeldtrajecten in Mechelen:

Mobiliteitsswitch Vlaanderen: infographic Mechelen

Meer algemene informatie op mobiliteitsswitch.be.


Met dit project dragen we bij aan de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen (SDG's)

SDG 8: eerlijk werk en economische groeiSDG 9: industrie, innovatie en infrastructuurSDG 11: duurzame steden en gemeenschappenSDG 13: klimaatactie