1. We starten aan de Hanswijkvaart ter hoogte van de Colomabrug.

Met je rug naar het water zie je links al een stuk van het nieuwe treinstation. Recht voor je komt het busstation. Wat je niet ziet, is de tangent die zich hier onder de grond bevindt. Vanaf 2022 verbindt deze autoweg de Brusselsesteenweg met het Douaneplein. Het doorgaand verkeer hoeft hiervoor dus niet meer langs de vesten te passeren. Aan de overkant van het water, waar nu de Colomalaan is, komt een nieuw park. De Colomabrug ernaartoe dient dan enkel nog voor fietsers, voetgangers en openbaar vervoer.

2. Laat het station achter je en volg de Hanswijkvaart zo’n 600 meter. Loop voorbij het laatste huis (nr. 75) en de bakstenen muur.

De bootjes die je net zag liggen, krijgen hier een nieuwe jachthaven. Aan de ene kant van het water komen gezellige terrassen, de andere kant krijgt een groener en rustiger karakter. Met een mix van woningen, appartementen, kantoren, lokale diensten, horeca en voedingswinkels komt heel de buurt tot leven.

3. Ga verder en draai de volgende straat linksaf. Je herkent de Zeutestraat aan de groene paaltjes.

Via deze weg kom je in het hart van de toekomstige stadswijk: een park van maar liefst 11 hectare. Een centraal parkpad brengt fietsers en voetgangers van het station tot aan Spreeuwenhoek. Dit luchtbeeld toont het groene karakter van Ragheno. Waar het kan, behouden we de bestaande natuur. We verharden zo weinig mogelijk en maken ruimte voor waterbuffers. Groendaken, zonnepanelen en een warmtenet maken deze stadswijk duurzamer dan ooit.

4. Volg de Zeutestraat / Dellingstraat en neem de eerste straat rechts: Werfheide. Ga tot aan de paaltjes.

Dit is de Hanswijkbeek. Kijk nu rechts van je en vergelijk je uitzicht met dit toekomstbeeld. Woningen vervangen de bestaande bedrijven. Het bestaande groen wordt uitgebreid en verbonden met het centrale park. Hier wandel je in de toekomst op een publieke bospad langs de beek.

5. Ga terug naar de Zeutestraat / Dellingstraat. We vervolgen onze weg door het toekomstige park. Ga hiervoor linksaf en neem de eerste straat rechts: Mollestraat. Stop ter hoogte van de groene poort aan je linkerkant.

Aan je rechterkant komt de woonparkkamer. Hier wisselen woningen en appartementen elkaar af. Het park komt letterlijk tot aan de voordeur. Je herkent dit deel van Ragheno aan de twee torens, aan elk uiteinde een. Een lokale basisschool en een supermarkt maken het plaatje volledig. 80 meter verder zie je aan je linkerkant de waterparkkamer. In dit lager gelegen stuk voorzien we ruimte voor wateropvang.

6. Volg de Mollestraat tot aan de Motstraat. Ga hier naar links en steek de straat over. Ga op het eerste kruispunt naar rechts. Dit is de Bautersemstraat.

De woningen links maken plaats voor het parkgebouw, met nieuwe
woningen, voorzieningen en parkeerplaatsen. Hier komt een nieuwe brug die Ragheno bereikbaar maakt voor het autoverkeer. Fietsers en voetgangers nemen het parkpad onder de brug door. Verderop aan je rechterkant zie je de watertoren. Dit beschermde monument blijft bewaard en komt in het park te liggen.

7. Ga 400 meter verder tot in de bocht en volg de pijl ‘parking station’ naar rechts. Stop van zodra de straat naar links afbuigt.

Voor je staat de loods van de Centrale Werkplaats (NMBS). Het hogere middengedeelte hiervan blijft bewaard en wordt omgevormd
naar een publieke ontmoetingsplek: het dak van Ragheno. Hier wandel je in de toekomst via het stationsplein recht het station in. De loods aan je rechterkant wordt de nieuwe plek voor de bestaande sporthal IHAM.

Als je het fietspad verder volgt, kom je weer uit aan het startpunt aan de Leuvense Vaart.