De stad Mechelen neemt verkeersveiligheid zeer ernstig, zeker in schoolomgevingen. Naast het invoeren van de fietsstraten, heeft de stad er voor gekozen om op bepaalde locaties een schoolstraat in te voeren.

Wat is een schoolstraat?

Tijdens de piekmomenten, met name aan het begin en einde van de schooldag, kan je een schoolstraat niet inrijden met de auto. De straat wordt dan afgesloten met nadarhekken.  Fietsers, voetgangers en hulpdiensten krijgen wel steeds toegang. Ook de straat uitrijden is nog toegestaan.

Waarom voert de stad schoolstraten in?

Schoolstraten moeten leiden tot minder verkeerschaos aan de schoolpoort en zo het verkeer veiliger maken voor fietsers en voetgangers. Door de straten autovrij te maken zal ook de luchtkwaliteit in de schoolomgevingen verbeteren.

Sander en Marieke, twee enthousiaste leden van de Kinderraad, vinden het heel belangrijk dat kinderen veilig naar school kunnen fietsen. Kijk maar even mee in dit filmpje.

Waar gelden deze schoolstraten?

Er gelden schoolstraten in de volgende schoolomgevingen:

 

Scheppersinstituut Mechelen

Als eerste proefproject werd in september 2017 een schoolstraat ingevoerd in de Thaborstraat't Veer, Dobbelhuizen, de Arme Clarenstraat en een gedeelte van de Nieuwe Beggaardenstraat. Dit project loopt tot het einde van de werf in de Thaborstraat.

 MaandagDinsdagWoensdagDonderdagVrijdag
Begin schooldag8:00-8:508:00-8:508:00-8:508:00-8:508:00-8:50
Einde schooldag15:15-16:4015:15-16:4011:30-12:3015:15-16:4014:45-16:40

 

Go Shil!

Op 11 juni 2018 werd in een deel van de Louizastraat en het Onze-Lieve-Vrouwekerkhof ook een schoolstraat ingericht. Dit proefproject liep tot 30 juni 2018. Nadien volgde een positieve evaluatie waarbij het effect op de verkeersveiligheid duidelijk was en werd beslist om het project verder te zetten.

 MaandagDinsdagWoensdagDonderdagVrijdag
Begin schooldag7:45-8:307:45-8:307:45-8:30 7:45-8:307:45-8:30
Einde schooldag15:00-15:4515:00-15:4511:45-12:3015:00-15:4515:00-15:45

 

De Toverberg

Van 6 mei tot en met 28 juni 2019 liep in de Bergstraat een proefproject. Na een positieve evaluatie werd beslist om de schoolstraat definitief in te voeren.

 MaandagDinsdagWoensdagDonderdagVrijdag
Begin schooldag8:00-8:408:00-8:408:00-8:408:00-8:408:00-8:40
Einde schooldag15:00-15:4515:00-15:4511:25-12:0515:00-15:4515:00-15:45

 

Ursulinen Mechelen

Op 7 januari 2019 werd er een schoolstraat ingevoerd in een deel van de Groenstraat. Op 26 februari 2019 werd beslist om deze proefperiode te verlengen tot 5 april 2019 met een aantal wijzigingen: de volledige Groenstraat en de Sint-Jacobstraat worden schoolstraten. Ook in het schooljaar 2019-2020 wordt het proefproject verdergezet.

 MaandagDinsdagWoensdagDonderdagVrijdag
Begin schooldag8:10-8:408:10-8:408:10-8:408:10-8:408:10-8:40
Einde schooldag15:20-16:0015:20-16:0012:00-12:3015:20-16:0015:20-16:00

 

De Zonnebergen

Vanaf 2 september 2019 start een proefproject waarbij de Alfred De Taeyestraat en de Theo Vinckxlaan autovrij zijn tijdens het begin en einde van de schooldag. Dit project loopt tot en met 25 oktober 2019 en zal vervolgens geëvalueerd worden.

 MaandagDinsdagWoensdagDonderdagVrijdag
Begin schooldag8:10-8:408:10-8:408:10-8:408:10-8:408:10-8:40
Einde schooldag14:50-15:4014:50-15:4011:30-12:1514:50-15:4014:50-15:40

  

Sint-Pieter

Aan het einde van vorig schooljaar vond een proefproject plaats waarbij de parking Kalverenstraat volgens het principe van een schoolstraat werd afgesloten ter hoogte van de aansluiting op de Grote Nieuwedijkstraat. Er werd beslist om dit proefproject te verlengen tot en met 31 december 2019.

 MaandagDinsdagWoensdagDonderdagVrijdag
Begin schooldag8:25-8:458:25-8:458:25-8:458:25-8:458:25-8:45
Einde schooldag15:25-15:4515:25-15:4511:55-12:1515:25-15:4515:25-15:45

 

Welke straten komen in aanmerking?

Er zijn heel wat factoren die bepalen of een straat geschikt is om schoolstraat te worden. Onderzoek en overleg vooraf zijn dus noodzakelijk, want niet alle schoolomgevingen zijn geschikt. Potentiële locaties worden dus telkens apart bekeken en onderzocht, waarbij de eindbeslissing steeds genomen wordt door het college van burgemeester en schepenen.