21 maart is de Internationale Dag tegen Racisme en Discriminatie.

Maar eigenlijk zou elke dag dat moeten zijn. Zonder verbondenheid raken we nergens en dus zegt stad Mechelen duidelijk ‘nee’ tegen racisme en discriminatie.

Interactieve chatbot

In 2018 lanceerde de stad een digitale campagne tegen haatspraak, gericht op jonge social media gebruikers. Jongeren sensibiliseren en tonen dat ook zij een verschil kunnen betekenen in de strijd tegen haatspraak was de doelstelling.

De campagne was tweeledig en bestond uit een video en interactieve chatbot. De video daagde social mediagebruikers uit om een chatbot te gebruiken, een geautomatiseerd antwoordprogramma via messenger. Gebruikers kregen aanstootgevende en racistische posts te zien. Ze werden uitgenodigd om te reageren, kregen tips om op een constructieve manier te antwoorden en werden aangespoord om haatspraak te rapporteren. De chatbot werd op 21 maart uitgetest met leerlingen van het 6de jaar secundair van Scheppers.

Racisme en discriminatie op de huurmarkt 

De campagne in 2019 stond helemaal in het teken van racisme en discriminatie op de huurmarkt.