Gepubliceerd op:
25
november
2020

Geen lege, maar ook geen overvolle bussen, snelle verbindingen én stipter rijden. Dat wil vervoerregio Mechelen bereiken met het nieuwe openbaar vervoerplan. Op 25 november keurden alle 12 gemeenten het plan goed. Vanaf 2022 treedt het in werking.

Afgestemd op de reiziger

Waar wil de reiziger vooral naartoe? En wanneer en hoe vaak? Dat was het uitgangspunt om het openbaar vervoerplan vorm te geven. Daarna volgde heel wat onderzoek met o.a. tellingen en het bekijken van verplaatsingen. Resultaat: waar de vraag het grootst is, verhogen we het aanbod van openbaar vervoer.

Belangrijkste speerpunten

Het plan zorgt ervoor dat nog meer mensen vlot op hun bestemming zullen geraken. Dit zijn de belangrijkste speerpunten:

  • Het kernnet met zijn grote assen tussen de steden en gemeenten nl.
    • Heist-op-den-Berg - Putte - Mechelen
    • Mechelen – Duffel – Lier
    • Tremelo – Keerbergen – Bonheiden - Mechelen
    • Boom – Willebroek – Mechelen

Naast bovenstaande lijnen, zijn er voor Mechelen ook nog lijnen van aangrenzende vervoerregio’s nl. Antwerpen, Leuven en de Vlaamse rand. Ook die vervoerregio’s werken een openbaar vervoerplan uit.

  • De aanvullende lijnen om het kernnet en lokale attractiepolen te bereiken. Om dit te realiseren, zullen er soms wijzigingen aan bestaande trajecten nodig zijn. Dat kan gaan van meer bussen tot andere routes en aanpassing van haltes. Ook kunnen er trajecten bijkomen en krijgen sommige lijnen een bediening op zondag of rijden ze ‘s nachts.
  • Vervoer op maat: geen bus in de buurt? Dan is er vervoer op maat met flexbussen (Klein-Brabant en de regio rond Bonheiden), openbaar vervoer-taxi (in kleine kernen waar slechts beperkt openbaar vervoer beschikbaar is) en deelfietsen.

Kijk op de pagina van de Vlaamse overheid voor meer info over vervoerregio Mechelen.

Dit past ook volledig binnen basisbereikbaarheid, de nieuwe visie op mobiliteit in Vlaanderen.

Wat betekent dit voor het busvervoer in Mechelen vanaf 2022?

  • Sommige lijnen worden grondig hertekend, waarbij de bussen meer op de hoofdwegen blijven en rustige woonbuurten vermijden.
  • Alle dorpen blijven bediend. Muizen, Battel en Leest krijgen opnieuw een rechtstreekse verbinding met de Veemarkt.
  • Attractiepolen Kazerne Dossin-Het Predikheren, De Nekker en Technopolis krijgen een (betere) busverbinding. 
  • De industriegebieden Mechelen-Noord en Mechelen-Zuid krijgen de hele dag een duidelijke verbinding.
  • Er komen nog extra buslijnen die op zondag rijden o.a. Leest-Hombeek-Mechelen.
  • De bussen rijden vaak iets langer en er komt voor het eerst een nachtlijn op vrijdag en zaterdag tussen Mechelen en Leuven.

De invoering is gepland vanaf 1 januari 2022. In 2021 volgt een informatiecampagne om alle reizigers te informeren over de wijzigingen.

Heb je intussen toch al vragen? Neem dan contact op met Vervoerregio Mechelen via vervoerregio.mechelen@vlaanderen.be