Van 2.000 bouwmachines vijf jaar geleden naar 7.800 vandaag. De business van Wim Verhuur in Sint-Katelijne-Waver is booming. Het bedrijf verhuurt al 21 jaar machines – van de kleinste boor tot de grootste kraan – aan aannemers, bouwbedrijven en particulieren. En de vraag wordt steeds groter. “Vroeger had België een typische aankoopcultuur. Een aannemer kocht een kraan om ze amper twee keer per jaar te gebruiken. Die mentaliteit is gelukkig aan het veranderen”, zegt Tom Vanfleteren van Wim Verhuur.

Verhuring als businessmodel. Wim Van Nuffelen uit Sint-Katelijne-Waver zag er 21 jaar geleden al potentieel in. Vanuit een serre – hoe kan het ook anders in Katelijne – startte hij in 2002 met het verhuren van amper twee machines: een kniklader en een graafmachine. Ondertussen is Wim Verhuur uitgegroeid tot een van de bekendste machineverhuurbedrijven van Vlaanderen.

Machinepark Wim Verhuur
© Foto Wim Verhuur

“Wij richten ons op de bouw in de breedste zin van het woord”, zegt sales- en marketingverantwoordelijke Tom Vanfleteren. “Van tuinbouw tot industrie, van particulier tot de grootste aannemers. Iemand die een vloer wil uitbreken in zijn huis moet bij ons terechtkunnen, maar evengoed een grote wegenbouwer. En dat tijdens het volledige bouwproces.”

Wim Verhuur heeft 12.000 actieve klanten. “Daarmee bedoelen we klanten die minstens een keer per jaar iets komen huren”, zegt Vanfleteren. “Er zitten elektriciens bij die af en toe een liftje nodig hebben om aan een hoge lamp te kunnen, maar evengoed aannemers die dagelijks inhuren en onze machines jarenlang op hun werven hebben staan.”

De kracht van service

Die tweede groep toont meteen aan dat huren ook op langere termijn loont. “De koopmentaliteit die vroeger typisch was voor de bouw is stilaan aan het verdwijnen. Eén reden daarvoor is dat het simpelweg niet haalbaar is om elke machine zelf aan te kopen. Neem nu een tuinaannemer. De ene keer heeft hij een graafmachine nodig die door een smal tuinpoortje kan, de andere keer een groot exemplaar om een zwembad uit te graven.”

“Een tweede, erg belangrijke reden is dat er veel komt kijken bij het bezitten van een bouwmachine. Je hebt altijd kosten, zelfs wanneer de machines niet in gebruik zijn. Denk aan opslag, transport, keuringen, depannages en ga zo maar door. De kosten en zorgen die daarbij horen, nemen we onze klanten uit handen. Dat werkt drempelverlagend.”

Het huidige businessmodel van Wim Verhuur overstijgt zo dat van de verhuring. “Naast ons grote aanbod zit onze kracht in onze service, snelheid en flexibiliteit. Is er iets mis? Heb je een extra machine nodig? Eén telefoontje en we staan er. En we hebben liefst 20 personeelsleden in dienst die zich louter bezighouden met herstellingen. Dit allemaal om de kwaliteit van onze machines te kunnen garanderen”

“De koopmentaliteit die jarenlang typisch was voor de bouw is stilaan aan het verdwijnen.”

Een andere belangrijke servicepijler van Wim Verhuur is het uitgebreide opleidingsaanbod. “Naast gratis advies op de werf bieden we opleidingen van 1 tot 4 dagen aan in onze Academy. Je kan immers onmogelijk verwachten dat elke arbeider of particulier zomaar veilig met elke machine kan werken. Bovendien werken we vaak op maat van de klant en bespreken we met hen de noden en verwachtingen. Onze opleiding wordt hier dan op afgestemd. Daarnaast hebben we ook een open opleidingskalender waar je cursisten al vanaf €180/dag kan op inschrijven.”

20% jaarlijkse groei

7.800 bouwmachines, 2.000 werftoiletten, 130 werknemers, 30 vrachtwagens. De cijfers van Wim Verhuur zijn indrukwekkend. “De voorbije 10 jaar is het bedrijf jaarlijks met 20 procent gegroeid. We hebben veel nieuwe klanten bijgekregen. Daarnaast blijven we nauw samenwerken met onze vaste klanten.” Bovendien biedt Wim Verhuur steeds recente machines van A-merken aan. Hierbij spelen ze steeds in op de markttrends. Oudere toestellen worden via de Track Store-afdeling opnieuw aangeboden voor verkoop. Zo willen ze hun machinepark relevant en recent houden.

Inzetten op vergroening

In 2023 trekt Wim Verhuur nog meer de kaart van de vergroening. “Ons machinepark wordt steeds elektrischer. Dat vraagt een grote investering en extra opleiding voor ons personeel, maar het is een investering die we graag doen. We merken ook dat de vraag naar elektrische machines stijgt, zeker bij B2B-klanten. De Green Deal Circulair Bouwen zit daar ongetwijfeld voor iets tussen.”

Het bedrijf geeft sinds dit jaar ook een green label aan zijn meest duurzame machines. “Het draagt bij aan de bewustwording van de klant. Iedereen die iets komt huren, krijgt de meest ecologische optie voorgesteld. De meerkost daarvan vormt momenteel nog wel eens een obstakel. Een elektrische kniklader die drie keer zoveel kost om te huren dan de hetzelfde machine op diesel? Tja, dat wordt een moeilijk verhaal. Daarom starten we vooral met kleinere, laagdrempeligere toestellen zoals haagscharen of doorslijpers.”

Machine as a service is de toekomst

Het ‘machine as a service’-model van Wim Verhuur kan ook voor andere sectoren een voorbeeld zijn. “Wij bewijzen dat het ook in digitale tijden mogelijk is om een goeie band op te bouwen met de klant. Door te investeren in digitale toepassingen zoals ons online klantenportaal waarop huurders zelf kunnen inloggen. Het past perfect in onze doorgedreven service. Het aanbieden van persoonlijk advies en opleidingen vanuit expertise zal in elk sector altijd een meerwaarde blijven.”

Wim Verhuur ziet nog groeikansen voor hun ‘machine as a service’-model. “Onze ultieme droom is om al in de beginfase betrokken te worden bij het bouwproces. Vroeg samenzitten met projectontwikkelaars en aannemers zou ons de kans geven om een gedetailleerde planning op te maken van welke machines wanneer nodig zijn. Logistiek zouden we efficiënter én duurzamer kunnen werken. Geen extra ritjes - en dus ook geen extra CO2-uitstoot – meer om een machine na te brengen, geen lastminuteleveringen met halflege vrachtwagens. Bovendien kunnen we de klant dan van bij de ontwerpfase adviseren in zijn machinekeuzes voor de geplande werkzaamheden... Elke betrokken partij zou zich nog meer kunnen focussen op waar hij goed in is: de aannemer op het bouwen, wij op de verhuur. Een win-win voor iedereen.”