Cultureel Centrum A.Spinoy opent in 1958 de deuren. In de museale tentoonstellingszalen wordt reeds vroeg een stevige traditie opgebouwd van kwalitatief hoogstaande tentoonstellingen. Vanaf de jaren 1990 zet het cultuurcentrum zich nog meer in voor de beeldende kunsten met bijzondere aandacht voor toonaangevende lokale kunstenaars.

Met de opening van De Garage in 2000 krijgt Mechelen er een gedroomde tentoonstellingsruimte bij, pal tegenover de kathedraal in het centrum van de stad. Dit biedt meteen extra mogelijkheden.

De Garage zal zich al snel profileren als ruimte voor actuele kunsten met een programma dat een aanvulling is op het aanbod van musea en centra voor actuele beeldende kunsten. Jonge kunstenaars en kunstuitingen komen aan bod naast meer gevestigde waarden die het verschil hebben gemaakt en wiens invloed nog steeds werkzaam is. De tentoonstellingen zijn steeds eigen producties in dialoog met kunstenaars of partners wat resulteert in een eigenzinnig en uniek aanbod.

De Garage geniet ondertussen van een bijzondere waardering binnen het landschap van de actuele kunsten in Vlaanderen.

Na de upgrade van het cultuurcentrum naar A-niveau in 2002, gaat het centrum verder onder de naam Cultuurcentrum Mechelen. Het beleid rond beeldende kunsten wordt vervolgens verder aangescherpt. Naast het speerpunt rond actuele kunsten in De Garage, besteedt het cultuurcentrum aandacht aan lokaal talent onder de noemer ‘Made in Mechelen’ in kleinere maar zeer toegankelijke expo’s in de inkomhal. De prachtige expozalen aan de Melaan worden multi-inzetbaar. Ze herbergen grote thema expo’s die aansluiten bij stadsevenementen,  of  brengen brede publiekstrekkers rond illustratie of fotografie, maar ook projecten van De Garage vinden hier hun plek.

In de zoektocht naar extra ruimte voor de Mechelse Academie die stilaan uit haar voegen barst, stelt de stad voor om de ruimte van de De Garage beschikbaar te stellen. Een groep kunstenaars en sympathisanten pleitte voor het behoud van deze erg centraal gelegen en dus visuele plek voor hedendaagse kunst. De stad vond deze argumenten valabel en startte een participatief traject met alle belanghebbenden, berustend op de identiteit die De Garage als vrijplaats voor actuele beeldende kunsten vrijwaart. Uit deze samenwerking ontpopt zich een vernieuwde visie, die de noemer 'Kunsthal Mechelen' draagt.