Wanneer geef je een adreswijziging aan?

Als je verhuist naar of binnen Mechelen dan moet je het nieuwe adres, binnen 8 dagen na verhuis, melden aan je gemeentebestuur.

Opgelet! Vergeet niet om de gegevens van alle gezinsleden die mee verhuizen aan te geven.

Wie kan een adreswijziging aanvragen?

Meerderjarige burgers die naar of binnen Mechelen verhuizen.

Als het hele gezin verhuist, kan enkel de referentiepersoon (= gezinshoofd) de adreswijziging aanvragen.

Hoeveel kost een adreswijziging?

Een adreswijziging via het e-loket kost € 10 per persoon. Een adreswijziging aan het loket kost € 20 per persoon. De verhuis van een minderjarige persoon is gratis. De betaling gebeurt in het Huis van de Mechelaar bij aanpassing van de identiteitskaart.

Heb ik recht op een bewonerskaart?

Enkel wie gedomicilieerd is in de zone voor betalend parkeren of in een blauwe zone kan per adres gratis 2 bewonerskaarten krijgen. Een bewonerskaart geeft geen garantie op een beschikbare parkeerplaats onmiddellijk voor je woning of vlakbij in de straat. De bewonerskaart biedt wel de mogelijkheid om vrij te parkeren in een afgebakend gebied.
Met je bewonerskaart kan je je wagen op alle betalende parkeerplaatsen parkeren in de zone waar jouw bewonerskaart geldig is, behalve in de commerciële straten. Bij ophaling van je bewonerskaart bij Streeteo, ontvang je een stratenlijst met alle informatie over jouw bewonerszone.   Op onze webpagina "blauwe zone" kan je het plan met de verschillende parkeerzones terugvinden.

 

 

  • 1Gegevens
  • 2Overzicht
  • 3Bevestiging

Gegevens van de aanvrager

Vorig adres

Nieuw adres

Ben je op het nieuwe adres *

Wie verhuist er mee?

Geef de gegevens (voornaam & naam + rijksregisternummer) van alle gezinsleden die mee verhuizen. Door op de '+' te klikken kan je personen toevoegen.

Adrescontrole wijkagent

De wijkagent heeft enkele weken tijd om de adrescontrole uit te voeren. Dit kan afhangen van het tijdstip dat u doorgeeft.

Let op: je huisnummer moet duidelijk zichtbaar zijn aangebracht!

Wanneer ben je meestal thuis? *
Wens je een attest om bij Streeteo (voormalig Indigo) een voorlopige parkeerkaart aan te vragen?(**) *

(**) Dit attest wordt na verwerking van jouw adreswijziging door ons rechtstreeks doorgestuurd naar Streeteo. Je krijgt hiervan een bevestiging via mail. Zodra je deze bevestigingsmail ontvangen hebt, kan je je aanvraag voor een voorlopige parkeerkaart indienen bij Streeteo. Neem zeker ook het inschrijvingsbewijs van je wagen mee, alsook je identiteitskaart.

Wat gebeurt er met mijn aanvraag?

Als de adreswijziging wordt goedgekeurd door de politie, krijg je een document waarmee je je opnieuw dient aan te bieden in het Huis van de Mechelaar. Je nieuwe adres wordt op de chip van je identiteitskaart gezet. 

De inschrijvingsdatum is de datum van aanvraag.

De betaling van de adreswijziging gebeurt in het Huis van de Mechelaar bij aanpassing van de identiteitskaart (pincode indentiteitskaart meebrengen!). Vergeet hiervoor geen afspraak te maken.