Een akte van overlijden bewijst het feit van het overlijden en stelt de identiteit van de overledene vast.
- Een afschrift: bevat de oorspronkelijke gegevens en de historiek van de akte.
- Een uittreksel: bevat de meest recente gegevens. Eventuele wijzigingen zijn erin verwerkt.
- Een uittreksel internationaal (7-talig): dit document kan gebruikt worden in het buitenland. Sommige landen vragen evenwel een afschrift.
Wie kan een uittreksel of afschrift aanvragen?
- Openbare akten (eenieder heeft recht op)
- Uittreksel overlijdensakte
- Afschrift overlijdensakte (vanaf 31/3/2019)
- Afschrift overlijdensakte (vóór 31/3/2019) van meer dan 75 jaar oud
- Niet-openbare akten
- Persoon van wie de akte de staat van de persoon vaststelt of wijzigt (= de betrokkene)
- Wettelijke vertegenwoordiger van de betrokkene
- Echtgenoot/echtgenote, wettelijk samenwonende, bloedverwanten in opgaande en nederdalende lijn in de eerste graad en erfgenamen mits bewijs van een gerechtvaardigd belang (limitatieve lijst en bewijsstuk)
- Niet-openbare akten waarin de registratie van het geslacht wijzigde
- Persoon van wie de akte de staat van de persoon vaststelt of wijzigt (= de betrokkene)
- Wettelijke vertegenwoordiger van de betrokkene
- Erfgenamen van de persoon die een aanpassing van de geslachtsregistratie deed mits bewijs van een gerechtvaardigd belang (limitatieve lijst en bewijsstuk)
Opgelet: Notarissen en advocaten moeten via rechtstreekse toegang voor beroepsgroepen
Je kan een afschrift of een uittreksel aanvragen bij elk gemeentebestuur.
In Mechelen kan je dit online aanvragen of aan de onthaalbalie in het Huis van de Mechelaar. We kunnen niet garanderen dat we de akte onmiddellijk kunnen afleveren.
Elke aanvraag wordt gecontroleerd door de dienst burgerlijke stand. Als de dienst je aanvraag niet kan behandelen, krijg je daarvan bericht via het opgegeven e-mailadres.
Legalisatie
Wil je de overlijdensakte gebruiken in het buitenland? Voor sommige landen moet het document gelegaliseerd worden met een apostille of een legalisatie.
Hoe kan je je overlijdensakte legaliseren?
Je kan online een legalisatie aanvragen van de overlijdensakte via het legalisatieplatform van de FOD Buitenlandse Zaken dienst legalisatie (https://elegalisation.diplomatie.be/). Je kiest voor de optie 'aanmelden als burger'.
Meer info over het legaliseren van documenten vindt je op https://diplomatie.belgium.be/nl/Diensten/legalisatie_van_documenten
Opgelet: akten die je nodig hebt voor een Belgische ambassade in het buitenland hoeven niet gelegaliseerd te worden.
- Identiteitskaart of verblijfskaart
- Als je de akte van een derde wil aanvragen en je voldoet niet aan de voorwaarden, dan moet je een volmacht en een kopie van de identiteitskaart voorleggen van de persoon op wie de akte betrekkening heeft.
Een afschrift/uittreksel van de overlijdensakte is gratis behalve als je het afschrift/uittreksel opvraagt voor een derde in hoedanigheid van advocaat, deurwaarder, notaris of privé-instelling. In deze gevallen betaal je 6,38 euro per aangevraagde akte.
De legalisatie van een akte kost 20 euro. Je zal van de FOD Buitenlandse Zaken dienst legalisatie een link ontvangen om de legalisatie te betalen. Na betaling ontvang je de gelegaliseerde akte.
Burgerlijke stand
Huis van de Mechelaar
Reuzenstraat 1
2800 Mechelen
Navigeer- 0800 20 800
- 015 29 80 01
- burgerlijkestand@mechelen.be
Begraafplaatsen
Begraafplaats Mechelen
Ziekebeemdenstraat 4
2800 Mechelen
Navigeer