De parking op het Rode Kruisplein verdween na de opening van Parking Keerdok. De heraanleg van de ruimte rond het Van der Valk Hotel gebeurt in verschillende fases. VOGT Landschapsarchitecten en ARA tekenden het ontwerp.


Het Rode Kruisplein wordt een echt plein en dus autovrij

Ontmoetingsplek

Ten noorden van het Van der Valk Hotel komt een groene verbinding tussen het park en de vesten. Zo trekken we het groen van de Dijle maximaal richting de binnenstad.

Aan de zuidzijde krijgt het hotel een definitief terras. Op vraag van De Vlaamse Waterweg blijft de rest van de Keerdokkade verhard zodat toekomstige overslag naar het water mogelijk blijft. Het is meteen een knipoog naar het industriële karakter van vroeger.

Aan de voorzijde van het hotel vormt het vernieuwde Rode Kruisplein het hart van de herontwikkeling van Keerdok. Het autovrije plein wordt afgebakend door het Van der Valk Hotel, een nieuw restaurant van McDonald’s, een woongebouw aan de vesten (DOK+) en de herontwikkeling van de site van de baanwinkels (Keerdokkaai). 

Centraal op het vernieuwde Rode Kruisplein komt een graszone omgeven door groen en bomen. Op zitbanken onder de bomen geniet je van schaduw en verkoeling. De bestaande platanen krijgen hier hun vaste stek.

Rond het centrale plein vind je verschillende fietsverbindingen, ruimte voor horecaterrassen en plaats om te laden en te lossen.

Kwaliteitsvol wonen

Het project DOK+ aan de zijde van de vesten, is een ontwerp van POLO Architecten met een 50-tal woningen. Op het gelijkvloers is er ruimte voor horeca en kantoren. Ondergronds komt een bewonersparking en parkeerplaatsen voor het Van der Valk Hotel. Deze parking wordt bereikbaar via de parking van McDonald’s en dus via de in- en uitrit ten noorden van het hotel.

Vertrekkend van een gesloten bouwblok wordt het gebouw richting het Rode Kruisplein opengetrokken. Op het dak van dit lager deel komt een collectieve moestuin. Centraal in het bouwblok is een gemeenschappelijke buitenruimte voorzien. De zijgevel wordt afgeschuind om het zicht vanaf de vesten te behouden.

DOK+ wordt gerealiseerd door projectontwikkelaars Kairos en Mont-Real.


Op het lage dak komt een collectieve moestuin © Kairos/Mont-Real

McDonald's

McDonald’s bouwt een nieuw restaurant dat qua architectuur helemaal past bij de ambities van Keerdok. De parking met een 50-tal plaatsen en de drive-thru komen ondergronds wat uniek is voor McDonald’s.

Binnenrijden kan via de vesten of via de inrit ten noorden van het Van der Valk Hotel, bereikbaar via de N16 en de brug over de Afleidingsdijle (Armand Becquetbrug).

Bovengronds is de aanleg van het terrein van McDonald's volledig afgestemd op de heraanleg van het Rode Kruisplein. McDonald's krijgt aan de zijde van het Van der Valk Hotel een buitenterras, voldoende fietsenstallingen en een maximale groene invulling. 


De nieuwbouw past qua architectuur perfect bij de ambities van Keerdok © Archipelago