De Willendriesstraat, Kerselaarstraat, Perelaarstraat, Prinsenhoekstraat, Prinsenveldstraat en een stukje van de Leuvensesteenweg hebben een riolering nodig die klaar is voor de toekomst. Wij maken van die gelegenheid gebruik om de straten te vernieuwen. Sommigen konden we al afwerken in het voorjaar van 2025. Anderen zijn voor het najaar 2025. We gaan telkens voor een klimaatvriendelijk ontwerp.
Samen denken
In juni 2023 organiseerden we een infomoment voor de buurt. Daar was iedereen doorlopend welkom tussen 17-20u. Ook Pidpa was erbij. Bekijk hun presentatie.
De opmerkingen die we van bewoners ontvingen, lijstten we op in een document. Dat kan je hier raadplegen. We gingen aan de slag met de feedback, maakten het finale ontwerp op en zochten een aannemer.
In juni 2024 hielden we een infomoment over de start en het verloop van deze werken. De presentatie kan je hier bekijken.
30 januari 2025 bekeken we de plannen van de Leuvensesteenweg samen met de buurt. We verwerkten hun reacties en bezorgdheden en waar mogelijk nemen we die mee in de plannen. Herbekijk onze presentatie en/of die van Pidpa.
5 juni 2025 vieren we samen met de buurt de vernieuwing van de eerste reeks straten (Willendriesstraat, Laurierlaan, Kerselaarstraat en Perelaarstraat).
Plannen
Infrabel
In de buurt is er een spoorweg. Infrabel verving de oversteek door een fietstunnel. Dit zal voor veiligere situaties zorgen.
Daarnaast is de brug over de Barebeek, ter hoogte van de Barebeekstraat, versleten. Opdat de woningen in de Heerweg vlot bereikbaar blijven, vernieuwden we de brug.
Pidpa: gescheiden riolering
Afvalwater belandde lang via grachten in de Barebeek. Om dit op te lossen, is een gescheiden riolering nodig. Bij een vernieuwing of aanleg van de riolering is die scheiding trouwens verplicht door de Vlaamse Overheid. Het afvalwater kunnen we daardoor afvoeren naar een installatie dat rioolwater zuivert. Het regenwater proberen we zoveel mogelijk op te vangen in de bestaande, nieuwe grachten. Dat kan zo ter plaatse in de bodem sijpelen en vervolgens vertraagd afgevoerd worden naar de Barebeek. We maken van de Barebeek weer een rivier vol leven en versterken de biodiversiteit.
In de Willendriesstraat, Laurierlaan, Kerselaarstraat en Perelaarstraat is de gescheiden riolering ondertussen voorzien. De Prinsenhoekstraat, Prinsenveldstraat en een stukje van de Leuvensesteenweg staan nog op de planning. Voor de straatbewoners wil dit zeggen dat elke woning twee rioleringsbuizen nodig heeft. Zo kan de aannemer op zijn beurt tijdens de nieuwe aanleg van de straat de buizen aansluiten op de gescheiden riolering. Om de straatbewoners te helpen bij de aanleg van twee aparte buizen, bieden we samen met Pidpa een gratis deskundige aan. Die zal langskomen om samen te bekijken hoe je dit best aanpakt. De deskundige zal rechtstreeks contact opnemen.
Daarnaast voorzien we een vergoeding in de kosten die hierbij kunnen komen kijken.
Willendriesstraat
In de Willendriesstraat kwam deels beton, om het comfort van fiets- en autoverkeer te verhogen, en deels een waterdoorlatende verharding. We gebruikten de kasseien uit de weg opnieuw voor de aanleg van nieuwe parkeerplaatsen en opritten.
We zorgden voor uitwijkzones voor groter, kruisend verkeer. Deze bestaan uit waterdoorlatende verharding. De bestaande grachten werden breder.
De straat maakt ondertussen deel uit van de zone 30 die al in de omliggende straten geldt.
Kerselaarstraat en Perelaarstraat
We legden nieuwe grachten aan in de berm. Zo kunnen we regenwater veel beter opvangen en kan het uiteindelijk rustig in de grond sijpelen. Waar geen plaats was voor nieuwe grachten, vervullen bermen de functie van opvang van regenwater.,
We legden de wegen opnieuw aan in beton, met een strook grasbetontegels ernaast. Zo kunnen bredere voertuigen nog steeds door, terwijl regenwater opnieuw de kans krijgt om ter plaatse in de grond te sijpelen in plaats van weg te stromen.
De Kerselaarstraat en Perelaarstraat werden tenslotte enkelrichting voor de veiligheid. We legden de opritten van de huizen opnieuw aan met waterdoorlatende verharding tot aan de grens van het openbaar domein en de privé-domeinen
Prinsenhoekstraat
In de Prinsenhoekstraat komt er een nieuwe asfalt, maar die beperken we tot wat nodig is voor een goede doorgang. Er zullen heel wat plantvakken bij komen. We leggen de opritten van de huizen opnieuw aan met waterdoorlatende verharding tot aan de grens tussen het openbaar domein en de privé-domeinen.
Prinsenveldstraat
Hier wordt een nieuwe asfaltlaag aangelegd tot waar de riolering vernieuwd wordt.
Leuvensesteenweg
Op het stukje Leuvensesteenweg tussen de Prinsenveldstraat en de Berkenlaan zullen we gescheiden riolering aanleggen. Ook zorgen we, in samenwerking met Agentschap Wegen en Verkeer (AWV), voor bredere en veilige fietspaden, meer ruimte voor water en maken we de bushaltes toegankelijker. Dit betekent bijvoorbeeld dat het perron hoger komt te liggen zodat je makkelijker de bus op- of afstapt, begeleiding voor slechtzienden, haltehokjes aan beide zijden van de weg ... Ter hoogte van de Willendriesstraat komt een veiligere oversteek en een 3 meter breed dubbelrichtingsfietspad tot aan de Prinsenveldstraat zodat fietsers zich veilig naar de vaart kunnen verplaatsen. De nieuwe aanleg zorgt over het algemeen ook voor minder conflicten tussen geparkeerde auto's en verkeer. Tenslotte verlagen we de maximumsnelheid van 70 naar 50 km/u. Hierdoor kunnen we zebrapaden en fietspaden op een veiligere manier toevoegen aan deze omgeving.
Dit zal uitgevoerd worden in een 2e fase.
Laurierlaan
In de Laurierlaan kwam een nieuwe laag asfalt. Dat was nodig. Gezien de straat redelijk smal is en we een goede doorgang willen behouden, konden we hier geen toevoegingen in de inrichting doen.
Steun Europese Unie
De Europese Unie betaalt mee voor dit project.
Dit project maakt deel uit van Wetlands4Cities.
Timing
Als alles goed gaat, verwachten we de timing hieronder te volgen.
- augustus: start werken fietstunnel onder de spoorweg in de Willendriesstraat
- 16 september 2024:
- vernieuwde brug over de Baarbeek
- start werken fase 1 (Willendriesstraat, Kerselaarstraat, Perelaarstraat en stukje riolering in de Laurierlaan)
- maart 2025: einde werken fietstunnel onder de spoorweg in de Willendriesstraat
- voorjaar 2025: indienen omgevingsvergunning en openbaar onderzoek
- april 2025: einde werken fase 1 (riolering en heraanleg straat)
- najaar 2025: start werken fase 2 (Leuvensesteenweg, Prinsenhoekstraat en de Prinsenveldstraat), einde van deze fase kunnen we nu nog niet inschatten
Partners
- Pidpa
- Infrabel
- Agentschap Wegen en Verkeer (AWV)
- Wetlands4cities: De geplande werken worden uitgevoerd dankzij de steun van Europa binnen het project Wetlands4Cities, waarin we samen met Belgische en Nederlandse partners werken aan ‘ontharding’, de afkoppeling van de riolering, de opvang en insijpeling van regenwater.