In een deel van de Zemstbaan gebeurden enkele aanpassingen om een veiligere verkeersomgeving te creëren voor elke weggebruiker.

Plannen

De zone van Technopolis, en dus ook de oprit, is privé domein. We zorgden voor een duidelijkere voorrangssituatie. Het voetpad werd doorlopend en verlaagd aangelegd zodat bussen gemakkelijker kunnen in- en uitrijden. De fietssuggestiestrook loopt door en sluit ter hoogte van huisnummer 61 aan op de bestaande fietspaden.

We versmalden de weg tussen de toegang naar Technopolis en de Abeelstraat waardoor er ruimte vrijkwam om langs de kant van de pare nummers een breed voetpad (1m90) te voorzien. Omdat bussen langs de Abeelstraat moeten kunnen rijden, was er geen ruimte om aan de kant van de onpare nummers een voetpad te voorzien. Fietsers rijden nu op de fietssuggestiestrook (2m) en delen de rijweg (6m20) met gemotoriseerd verkeer.

Tussen de Abeelstraat en ongeveer de autokeuring versmalden we de rijweg. Er bleef voldoende ruimte over aangezien hier een bus moet kunnen rijden, maar er kwam ook ruimte vrij om langs de kant van de pare nummers een breed voetpad (2m10) te voorzien. Aan de zijde van de onpare nummers kwam een smaller voetpad (1m50). Fietsers gebruiken de nieuwe fietssuggestiestrook (1m70) en delen de rijweg (5m30) met gemotoriseerd verkeer. 

In de Abeelstraat kwamen fietssuggestiestroken (1m95) die aansluiten op het kruispunt met de Brusselsesteenweg.

Het kruispunt van de Zemstbaan met de Abeelstraat legden we verhoogd aan. Dat is aangenamer voor voetgangers. 

De snelheid voor gemotoriseerd verkeer is verlaagd tot 30 km/uur. 

De kostprijs van deze werken bedroeg 634.000 euro.

Ligging

De Zemstbaan is gelegen in Mechelen-Zuid.