De voorbije jaren zaten we niet stil in Mechelen. We probeerden samen met scholen heel wat verschillende werkvormen en acties uit. Daarover komen we graag vertellen. Onze harvesting workshops nodigen uit tot actie. Wat hebben we gedaan, maar vooral wat hebben we hieruit geleerd? Wat kan een school zelf doen? Waar zit de kleine verandermarge die je zelf kan nemen? Welke drempels kom je ongetwijfeld tegen? Wat we brengen moet dat duidelijk maken, concrete handvatten bieden en energie geven om ermee aan de slag te gaan in de eigen praktijk! 

Werken aan verbinding op school: wat een medewerker scholendialoog ons kan leren (lessen uit het SIREE project)

  • Zouhra Naeme (Schoolmakers) en Fatima Afkir (Stad Mechelen)
  • Voor basis- en secundair onderwijs - 1 uur

Sinds 2019 werkte Fatima in 3 Mechelse scholen als scholenwerker schooldialoog. Via Learning Communities ging ze aan de slag met ouders, leerlingen en leerkrachten om de kloof tussen thuis- en schoolwereld te dichten, met veel oog voor culturele en levensbeschouwelijke spanningsvelden. Schoolmakers onderzocht de kracht van haar praktijk en legde een aantal kernelementen bloot. Wat valt daaruit te leren voor de schoolpraktijk? Fatima en Zouhra onderzoeken het samen met jou. 

Meer informatie over de workshop SIREE

Werken aan minder handelingsverlegenheid m.b.t. culturele en religieuze thema’s: inzetten op de socratische methode (lessen uit SIREE)

  • Brahim Bouzarif (CIRRA)
  • Basisonderwijs - 2 uur

CIRRA werkt sinds 2019 in 2 Mechelse basisscholen aan socratische vaardigheden voor leerlingen én leerkrachten. De scholen hebben een divers publiek. Culturele en levensbeschouwelijke verschillen leiden wel eens tot spanning in de klas of op school. Met respect en een open geest naar de ander kunnen luisteren, zonder al te direct een oordeel te vellen is dan cruciaal. In een eerste fase werkte Brahim Bouzarif (Imam, docent, medeoprichter CIRRA en Moslimdeskundigen) zelf met heel wat leerlingen: hij oefende met hen in het praten met elkaar en niet tegen elkaar.  In een tweede fase ontwikkelde hij een spelvorm die leerkrachten die de vaardigheden zelf willen inoefenen kan versterken en die bovendien met leerlingen tussen 10 en 14 jaar ook gespeeld kan worden. Zin om een keer mee te spelen en Brahim aan het woord te horen over het hoe en waarom?

Meer informatie over 'Train the Trainer - Socratisch spel
Meer informatie over 'Socratisch spel - Checklijst'
Meer informatie over 'Socratisch spel - Situatiekaarten'

Werken met youth(culture): toepassingen tussen thuis-, straat- en schoolcultuur (lessen uit ORPHEUS en SIREE) 

  • Youcef Naimi (Ceapire) en Lies Baarendse (Stad Mechelen)
  • Secundair onderwijs - 2 uur

Onze dominante cultuur wordt vandaag steeds meer uitgedaagd door verschillende tegenculturen. In deze training staan we stil bij de aantrekkingskracht die deze culturen hebben op jongeren en de maatschappelijke gevolgen hiervan. Aan de hand van verschillende voorbeelden van de thuis-, straat- en schoolcultuur bespreken we de belangrijke uitdagingen die jongeren vandaag ervaren.

Youcef werkte de voorbije jaren met heel wat Mechelse jongeren en in enkele Mechelse scholen. Hij creëerde er onder andere safe spaces, ‘plaatsen’ met een veilige context waar begeleiders vanuit een vertrouwensrelatie delicate kwesties met jongeren kunnen bespreken, jongeren een positief netwerk kunnen opbouwen en opnieuw contact krijgen met sociale instituties en vrijuit hun grieven kunnen uiten. Samen met Lies doet hij dat ondertussen ook in het ORPHEUS-project. Hij houdt daarbij steeds rekening met de straatcultuur van jongeren. Iets waar hij jullie graag wegwijs in maakt!   

Meer informatie over de workshop 'tegenculturen'

Werken aan ouder-schoolpartnerschap in het basisonderwijs: hoe maak je van ouders partners al van bij de start (lessen uit het actieplan Onderwijs en diversiteit)

  • Mounira Boulahoual en Myriam Suetens (Samenlevingsopbouw)
  • Basis onderwijs - 1 uur

De onderwijsopbouwwerkers van Samenlevingsopbouw zijn sinds 2015 aan het werk in Mechelse basisscholen en wijken. Rode draad is het binnenbrengen van het perspectief van maatschappelijk kwetsbare ouders in de school en het uitbouwen van een volwaardig ouder-schoolpartnerschap.  Mounira Boulahoual en Myriam Suetens presenteren de lessons learned en gaan erover in gesprek met de deelnemers van de workshop.   

Meer informatie over de workshop.

Werken aan welbevinden: buddy 2.0 (lessen uit het actieplan Onderwijs en diversiteit) 

  • Julie Mariën (Stad Mechelen)
  • Basis- en secundair onderwijs - 1 uur

Sinds 2018 en op uitdrukkelijk advies van ouders met een migratieachtergrond, heeft Stad Mechelen een buddywerking op touw gezet. Daarmee werken we naar een verhogen van het welbevinden op school, via een begeleiding op maat. Julie Mariën coördineert sinds 2018 de Mechelse buddywerking. Ze geeft tips en tricks uit de praktijk van Buddy Mechelen.

Meer informatie over de workshop.

Werken aan een plaats voor ieders verhaal: aan de slag met mensen maken de stad: een storytelling-tool voor de school  (lessen uit het AMIF-project ‘de mensen maken de stad’)

  • Gabriella De Francesco (Stad Mechelen)
  • Basis- en secundair onderwijs - 1 uur

In 2019 ging het AMIF-project De Mensen Maken De Stad van start in Mechelen. Door in te zetten op storytelling en verhalen, droegen we bij aan een genuanceerde en inclusieve beeldvorming en focussen we op wat ons bindt in onze stad. Met de mappingmethodiek brachten we betekenisvolle plekken in kaart, empowerden we mensen en maakten we hen bewust van wat hun buurt, dorp of stad anders maakt dan de andere. En waarom zou dat niet even goed kunnen gelden voor hun school? Gabriella De Francesco, bevoegde schepen voor het project en leerkracht van opleiding, inspireert je om met deze methodiek de stem van leerlingen op jouw school te activeren.

Meer informatie over 'De Mensen Maken de Stad'