Poulain Carmin in de Geitestraat is een vaste waarde in Mechelen. De kledingwinkel richt zich op ‘madammen met pit’ en ‘mannen met stijl’. Winkelmanager Brigitte Buelens draagt de baseline van haar winkel met glans uit. Toen Stad Mechelen haar vroeg om mee te doen aan een proefproject rond stadslogistiek, hoefde ze geen twee keer na te denken.

Eén centraal leverpunt 

“Met het project SURFLOGH wil stad Mechelen het logistieke verkeer in het stadscentrum beperken,” vertelt Brigitte. 

"Het voorstel van de stad was eenvoudig: in plaats van mijn bestellingen recht voor de winkeldeur te laten leveren, zou ik ze naar City Hub ODTH in Mechelen-Zuid laten komen. Vanuit de City Hub worden mijn pakketten dan per bakfiets gebundeld geleverd tot aan mijn deur. En dat wanneer het mij het beste uitkomt.

Ik vond het idee meteen geweldig. Wat goed dat de stad hierover nadenkt! Ik liet al mijn leveranciers weten dat ik mijn afleveradres wilde veranderen en maakte afspraken met de fietskoeriers. Meer moeite vroeg het niet.”

Niets dan voordelen  

“Ik zie eigenlijk vooral voordelen aan deze manier van leveren. Het is zo gemakkelijk: in plaats van drie tot vier keer per dag word ik nu maar één keer gestoord om mijn pakketten aan te nemen. Het is ook telkens dezelfde persoon die de leveringen elke dag doet. Dat laatste is een detail, maar ik merk dat ik één aanspreekpunt wel fijn vind.

Ik kan nu kiezen wanneer het mij het beste uitkomt om mijn pakketten te ontvangen. Zeker tijdens de lockdowns kwam dit goed van pas. Ik was namelijk niet altijd de hele dag in de winkel. Het was dus erg handig om een vast tijdsslot af te spreken voor de bezorging van mijn pakketten. Zo hoefde ik niet onnodig op leveringen te wachten in mijn winkel. 

Het grootste voordeel voor mij? Dat is duidelijk: de ecologische impact die ik creëer. Ik vind het jammer dat veel ondernemers nog steeds het comfort van bezorging voor de deur verkiezen boven de milieuvoordelen. Het zou toch zo veel leuker zijn om een ​​stad te hebben waarin veel minder busjes en vrachtwagens rondrijden? Ik ben trouwens een moeder die een veilige stad wil voor haar kinderen en ik weet zeker dat andere ouders het hiermee eens zijn.

Het enige nadeel aan mijn deelname aan dit proefproject? Het proefproject wordt gesubsidieerd en dat duurt natuurlijk niet eeuwig. Maar: hoe meer andere ondernemers zich aansluiten bij deze dienst, hoe goedkoper het voor iedereen wordt in de toekomst. ”

Wil je net als Brigitte bijdragen aan een leefbaarder Mechelen en je leveringen op een duurzame manier ontvangen? Mail dan naar roos.lowette@mechelen.be 


Dit proefproject wordt gefinancierd vanuit het Europese project Surflogh.
Surflogh staat voor Smart Urban Freight Logistics Hubs en wil de stadsdistributie verbeteren op een innovatieve en duurzame manier. Meer info.

Logo surfloghLogo Europa