Stad Mechelen gelooft in een wederkerig partnerschap tussen school en ouders met betrekking tot de leerloopbaan van kinderen. Omdat het leidt tot een verhoogde kwaliteit van de schoolwerking en een positieve impact op de leer- en ontwikkelingskansen van kinderen, in het bijzonder van maatschappelijk kwetsbare kinderen.

Met dit subsidiereglement kiest de stad Mechelen ervoor om de Mechelse basisscholen te stimuleren en ondersteunen bij het opbouwen van een duurzaam en ingebed wederkerig partnerschapsmodel tussen school en ouders, op zowel beleids- als leerkrachtniveau.

Wie kan een aanvraag indienen?

Alle basisscholen op het grondgebied van Mechelen.

Hoe kan je een aanvraag indienen?

Aan de hand van onderstaande formulier kunnen scholen een aanvraag voor het project "school en ouders" indienen bij Team leerrecht en gelijke onderwijskansen, Sociaal Beleid, Stad Mechelen.

De aanvraagformulieren voor het 3-jarig traject (start schooljaar 2023-2024) dienen te worden verstuurd naar sofie.geens@mechelen.be ten laatste op 15 mei 2023.

Vraag je subsidie aan

Scholen die subsidies ontvangen in het kader van het subsidiereglement “School en ouders” nemen twee keer per jaar deel aan een lerend netwerk dat de stad organiseert in het kader van uitwisseling van ervaring en expertise en verdere professionalisering van de scholen.

De ingediende subsidieaanvragen worden beoordeeld op de volgende criteria:

  • De mate waarin / de wijze waarop de school zich akkoord verklaard met de doelen die vooropgesteld worden in de subsidieaanvraag en de inhoudelijke kaders die aangereikt worden (Het Zeestermodel van J. De Mets en het veranderingsmodel van P. Kotter: in bijlage)
  • De mate waarin / de wijze waarop de school zich akkoord verklaard om een kernteam samen te stellen gedurende het traject en zich engageert om deel uit te maken van een lerend netwerk school en ouders waarin uitwisseling tussen scholen mee centraal staat  
  • De mate waarin / de wijze waarop de school het huidig partnerschap schetst en de ambitie verwoord naar de toekomst toe met vermelding van drempels en noden ter ondersteuning
  • De mate waarin / de wijze waarop de school zowel op beleid als leerkrachtenniveau wenst in te zetten op school en ouder partnerschap
  • De mate waarin / de wijze waarop de school wenst in te zetten op de professionalisering van het schoolteam met betrekking tot het thema “partnerschap school en ouders” op relevantie thema’s, deelaspecten en/of randvoorwaarden bv. professionele basishouding, beeldvorming over ouders, communicatie, participatie, veranderingsprocessen, …
  • De mate waarin / de wijze waarop de school in dialoog wenst te gaan met maatschappelijk kwetsbare ouders
  • De mate waarin / de wijze waarop de school wil inzetten op reflectie, evaluatie, eventueel bijsturing en verankering

Meer info

Esofie.geens@mechelen.be
T 0471 56 47 33